Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Michel Lesage, Lesage Champignons:

"Zomers worden rustiger en winters worden drukker"

Tholen - Sinds afgelopen week begint de vraag op de champignonmarkt weer aan te trekken. "Het was een rustige zomer", zo vertelt Michel Lesage van Lesage Champignons. "In de zomer is het altijd wat rustiger. De mensen zijn op vakantie en, ondanks dat ik het er niet mee eens ben, worden champignons nog altijd vaak als winterproduct gezien, dus dan loopt de verkoop altijd wel terug. Gelukkig staan we aan de vooravond van een druk najaar."

Het is een trend die de teler/handelaar door ziet zetten. "Er ontstaan meer pieken en dalen gedurende het jaar. De zomers worden alsmaar rustiger, maar de winters juist drukker en drukker", legt Michel uit. Hoe dit komt? "Lastig te zeggen, maar het lijkt erop dat mensen veel impulsiever kopen. Bij mooi weer gaat men barbecueën, uit eten of zijn ze op vakantie. Eetgewoontes zijn veel minder vast dan vroeger. Toen wist men: 'Op woensdag eten we dit, vrijdag dit en op zondag dat'. Nu is het veel grilliger en dan komt een champignon pas in het hoofd als de dagen donkerder worden."

André Champignons
"Dat zie je ook in de verkoop", vervolgt hij. "Mensen associëren champignons nog altijd met de winter. Bovendien staat niemand graag in een warme keuken bij 25 graden. Het is aan ons om ons aan te passen en op dit veranderende consumptiegedrag in te spelen." Een manier waarop het bedrijf uit het Vlaamse Harelbeke dit doet, is met haar merk André Champignons. "Via verschillende kanalen proberen we hiermee de consument te inspireren aan de slag te gaan met champignons. Of dit nu door middel van het delen van recepten voor salades of borrelhapjes met champignons is of een champignon op de barbecue. Het is een bijzonder veelzijdig product. Het kan bij vlees of vis, koud of warm, rauw of gebakken. Te vaak blijft bij consumenten het klassieke beeld van champignons in roomsaus bij biefstuk hangen."

"We krijgen er veel leuke reacties op", gaat Michel verder. "We communiceren via Instagram, Facebook, onze website, noem maar op. Daarnaast proberen we het te combineren met een inkijkje in de teelt, zodat men bewuster wordt waar hun eten vandaan komt. Zo proberen we op een interactieve manier de jonge consument te bereiken. Jonge gezinnen, die bewust bezig zijn met voeding, gezondheid en minder vlees. Daar passen champignons perfect bij, dus dat is waar we ons op richten. Mensen blijken toch vaak verrast wat er allemaal mogelijk is."

© Lesage Champignons

Michel ziet dan ook dat het aanslaat. "Absoluut. We zien dat sommige filmpjes honderdduizenden views halen. Laatst hadden we een filmpje dat zo'n 400.000 keer in Vlaanderen bekeken werd en nog eens dat aantal in Wallonië. Dan bereik je ineens bijna een miljoen mensen met één bericht. Dat zou je met flyers of folders nooit voor elkaar krijgen." Of ze dit ook terug zien in de verkoop? "Dat is natuurlijk moeilijk te meten, maar onze klanten zijn erg trouw. We werken nu aan een nog breder assortiment om onze zichtbaarheid in het schap te vergroten en bovendien willen we nog gerichter campagnes voeren."

Drukste periode van het jaar
Met het einde van de zomer en meer regenachtige dagen betekent het ook gelijk dat de drukke maanden er aan komen voor Lesage Champignons. "Ja, oktober, november en december zijn traditioneel de drukste maanden van het jaar. Ook andere soorten paddenstoelen, zoals shiitake en oesterzwammen, die we wel verhandelen, maar niet zelf telen, krijgen dan weer een boost. Deze vraag is nog meer onderhevig aan de grillen van het weer. In de zomer valt de afzet daar fors van terug. Meer dan van witte of kastanjechampignons, maar in de winter is er weer volop vraag naar. Zeker in de horeca komen ze dan weer terug op de menukaarten bij wild- en herfstgerechten."

© Lesage Champignons

Hierbij blijft België voorlopig nog de belangrijkste afzetmarkt, maar vanuit omliggende markten komt steeds meer vraag. "We zien steeds vaker aanvragen uit het buitenland, zonder dat we er actief op inzetten. Dit is met name uit onze buurlanden, zoals Frankrijk en Luxemburg, dus waar mogelijk zullen we hier zeker op inzetten. Toch blijft logistiek een uitdaging. De champignons zijn vers en beperkt houdbaar. Die kun je niet de hele wereld over vliegen, dus richten we ons uitsluitend op markten die we binnen 24 uur kunnen beleveren, zodat we een optimale kwaliteit kunnen garanderen."

Automatisering
Daarnaast blijven er ook de nodige uitdagingen voor het champignonbedrijf. "Net als overal is het voor ons een uitdaging om goed personeel te vinden. Het is ook de reden dat we veel naar automatisering kijken. Daarbij hebben we al grote stappen gezet in het inpakproces, intern transport etc. Alleen in de oogst is het een ander verhaal. Champignons zijn kwetsbaar. Ze hebben als enige groente geen schil of beschermlaagje, waardoor ze snel beschadigd kunnen worden als je ze met een machine oogst. Dat verkort de houdbaarheid. Bovendien is de teeltsituatie anders, wat het zeer lastig maakt. Soms moet je kleinere champignons weghalen om de grotere te laten groeien. De ene is hoger dan de andere. Dat vereist nog altijd mensenogen en fijne motoriek. De techniek is er nog niet om over te stappen, dus nemen we er ook geen risico's mee. We willen kwaliteit blijven garanderen, want we leveren direct aan de consument. Ons merk staat op de verpakking, en die verantwoordelijkheid nemen we serieus. Zolang de techniek niet aan onze kwaliteitsstandaard voldoet, blijft het handwerk."

Voor meer informatie:
Michel Lesage
Lesage Champignons
Kervijnstraat 79
8531 Harelbeke (Bavikhove), België
+32(0) 56 71 22 88
[email protected]
www.lesagechampignons.be

[email protected]
www.andrechampignons.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer