Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mangomerk Calypso voorziet expansie buiten Australië

"Als we willen dat tropisch fruit doorbreekt, moeten we durven denken in merken"

Tholen - Tijdens het Tropicals Congress 2025 in Antwerpen heeft Henry Robertson, category manager bij Perfection Fresh Australia, een presentatie gegeven over de opkomst van de Calypso® mango in de Australische markt. In de sessie toonde Henry het belang van het opbouwen van een merk, door middel van het voorbeeld van Calypso, dat met een innovatieve teeltstrategie, merkpositionering en een consumentgerichte aanpak een van de snelst groeiende premium fruitmerken in Australië maakte, zo vertelde hij.

© Jannick Flach | AGF.nl

Van cultivar tot merk
De Calypso-mango, een hybride van Kensington Pride en Sensation, werd eind jaren '90 commercieel geïntroduceerd in Australië. Het is een gepatenteerde mango‑variëteit (B74), oorspronkelijk ontwikkeld door het Queensland Department of Agriculture and Fisheries. Het merk Calypso wordt beheerd door Perfection Fresh Australia. In 2002 kreeg de variëteit zijn naam via een publiekswedstrijd. Wat volgde, was geen standaard marktintroductie: Perfection Fresh koos voor een merkstrategie vergelijkbaar met die in de dranken- en snacksindustrie, compleet met herkenbare verpakking, storytelling en seizoenscampagnes. "We wilden van Calypso méér maken dan een mango. Het moest een merk worden dat consumenten herkennen en opzoeken in het winkelschap", zo vertelde Henry.

Consumentgericht en retailer-vriendelijk

Henry legde verder uit hoe Calypso zich onderscheidt met vezelvrij vruchtvlees, een kleine pit, stevige textuur en lange houdbaarheid — eigenschappen die niet alleen geliefd zijn bij consumenten, maar ook zeer aantrekkelijk voor retailpartners, beweert hij. "Wat Calypso uniek maakt, is de combinatie van smaak en houdbaarheid. Dat maakt het niet alleen een geliefde keuze voor gezinnen, maar ook een efficiënte optie voor supermarkten die willen inzetten op minder © Dreamstimederving en betere stabiliteit."

Met strategische teeltpartners verspreid over vijf Australische regio's wil Calypso een lang mangoseizoen garanderen van september tot maart, wat heeft bijgedragen aan een sterke en stabiele marktaanwezigheid.

Groeicijfers en internationale expansie
Volgens Henry is de productie van Calypso-mango's in Australië de afgelopen jaren gestegen tot meer dan 30 miljoen stuks per seizoen, goed voor een aanzienlijk marktaandeel binnen de tropische fruitcategorie in het land.

Daarnaast geeft hij aan dat Perfection Fresh werkt aan internationale expansie, met name richting de Europa, waarbij samenwerking met telers buiten Australië centraal staat, en Oost-Azië, waar de ontwikkeling in de markt in eerste instantie zal gebeuren door middel van export. In Mexico lopen inmiddels pilots om het ras succesvol te telen voor export naar Noord-Amerika.

Henry sloot zijn presentatie af met de boodschap dat Calypso als case kan dienen voor andere tropische fruitsoorten. "Als we willen dat tropisch fruit doorbreekt buiten de nichemarkten, moeten we durven denken in merken. Calypso laat zien dat je door kwaliteitscontrole, verpakking en marketing een commodity kunt omvormen tot een premium beleving."

Voor meer informatie:
Henry Robertson
Perfection Fresh
[email protected]
www.perfection.com.au

Gerelateerde artikelen → Zie meer