Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juan Pablo Caballero, Qima (Chili):

"Hoe sneller klanten de productstatus weten, hoe beter hun beslissingen"

Op een steeds competitievere fruitmarkt moeten telers opvallen met topkwaliteit, betrouwbare data en snelle beslissingen. Nieuwe, meer robuuste rassen, efficiënt beheer na de oogst en marktinzichten bepalen nu het succes en de winst.

In dit speelveld is Qima een waardevolle partner voor exporteurs en importeurs. Met een team van ruim 5.000 medewerkers in meer dan 100 landen biedt het bedrijf inspecties, certificeringen en surveys, vanaf het veld tot aan de consument. "We voeren keuringen uit bij de bron, in landen als Chili, Peru of Mexico. Maar ook in het bestemmingsland, bijvoorbeeld in de VS, Europa of Azië", zegt commercieel manager Javier Saavedra.

© Qima

Verladers en verzekeraars weten Qima eveneens te vinden bij schades, vertragingen of problemen met de koelketen. Zij schakelen het bedrijf in voor schadeafhandeling en expertise, zodat klanten hun productwaarde kunnen beschermen.

Juan Pablo Caballero, verantwoordelijk voor de commerciële kant, stelt dat de markt vandaag vraagt om onderscheid in kwaliteit en conditie. "De verkopen moeten snel; herkomst is niet meer genoeg. Wie wint? Degene van wie het fruit in perfecte staat aankomt."

© Qima

Daarvoor combineert Qima ervaring met moderne technologie. Ze gebruiken geavanceerde meetinstrumenten, gespecialiseerde software en AI-apps. Die leveren bijna realtime data over de staat van het fruit. Klanten kunnen zo snel batches sorteren op kwaliteit, bepalen welke markten geschikt zijn voor elke partij en logistiek efficiënter plannen.

"Hoe sneller klanten de productstatus weten, hoe beter hun beslissingen", aldus Saavedra. Is een partij bijvoorbeeld minder stevig, dan raden ze aan die sneller te verzenden of naar dichtstbijzijnde markten te sturen. Fruit met een lange houdbaarheid kan dan juist naar verder gelegen bestemmingen.

© Qima

Bij blauwe bessen speelt Qima een dominante rol: het bedrijf voert 60% van de wereldwijde inspecties uit. Daardoor beschikt het over de meest uitgebreide data in de sector. Deze informatie is voor Peru extra waardevol tijdens een seizoen met hoge temperaturen – die de stevigheid aantasten – en sterke concurrentie van Chili en de VS. Qima benadrukt dat nieuwe, resistentere en minder zure rassen helpen in te spelen op consumentenvraag en logistieke eisen.

Qima ziet ook veel kansen in Azië. Hoewel daar nu maar 10% van het Peruaanse en 5% van het Chileense fruit naartoe gaat, is het een markt die kwaliteit waardeert en daarvoor hogere prijzen betaalt.

Voor meer informatie:
Javier Saavedra en Juan Pablo Caballero
Qima
Vitacura (Chili)
Tel: +56 9 5257 4018
[email protected]
www.qima-produce.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer