Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Positieve sfeer en awardwinnaars op tweede dag van Asia Fruit Logistica

Tholen - De tweede beursdag van de Asia Fruit Logistica in Hong Kong zit erop. Ook deze dag weer een update met wat reacties vanuit de Nederlandse en Belgische standhouders. Morgen volgt de laatste beursupdate en maandag publiceren we een fotoreportage van de beurs op onze sites.


Thomas Simillion en Marc Evrard van Belgian Fruit Valley

BFV nam deel aan het seminar dat georganiseerd werd door IFPA en Fruitnet, waar ze spraken over de laatste tien jaar en de toekomst van de Chinese markt. Ze zien volop kansen in de Aziatische regio, waar ze momenteel hun inzet op China verder uitbouwen. Er staat momenteel een tasting campagne gepland bij retailers. Dit jaar zullen ook de eerste containers naar Vietnam en Thailand vertrekken. De oogst is veelbelovend, de verwachting is een groei van ongeveer 35%, waardoor ze net niet de 400.000 ton aan zullen tikken. Ze zien uitstekende schilkwaliteit, en de hardheid van het fruit is goed.

© Nick Peters | AGF.nl
Team Rijk Zwaan

Concurrentie Chinese uien
Ook Top The Onion Group had een goede eerste dag, met hoge kwaliteit van meetings. Ze zullen in de Aziatische markt moeten concurreren met de uien uit China, waar ook een goede opbrengst te zien is. Er is vanuit Nederland voldoende volume om te exporteren, wat de Aziatische markt ook erg belangrijk maakt voor de afzet.

© Nick Peters | AGF.nl
Jose de Dreu van Fruvo en Lennart Ras van TOP The Onion Group

Kansen voor export Xenia-peren
Bij Xenia ging de beurs beter dan verwacht; dit was hun eerste keer op de beurs, en door de opening op de Chinese markt zien zij veel kansen voor zichzelf, aangezien de vaartijden lang zijn en zij zich inzetten voor het behoud van kwaliteit. Ze verwachten een mooie perenoogst dit jaar, met een groei van 50% ten opzichte van het vorige seizoen. Op dit moment schatten ze 20 miljoen kilo to kunnen oogsten.

© Nick Peters | AGF.nl
Raymond van Ojen van Xenia

FruitMasters was eveneens erg tevreden en noemde de beurs een uitstekende editie. Het bedrijf heeft flinke investeringen gedaan in rassen die geschikt zijn voor de Aziatische markt, en zien dat de rassen op de beurs echte eye-catchers zijn. Nu China open is gegaan voor de export van appels en peren, kan de Nederlandse sector een echte boost krijgen. Een goede oogst helpt daarmee, door het betere weer zijn de appels en peren van goede kwaliteit dit jaar.


Team FruitMasters

Europa ziet kansen om export naar Azië te vergroten
Europese exposanten zijn hoopvol gestemd over de exportmogelijkheden naar Azië. Franse telers zien volop kansen door hun productkwaliteit. Ze hopen dat de vertragingen van vorig jaar in de Rode Zee dit seizoen uitblijven. Belangrijke afzetmarkten hierbij zijn Vietnam, Taiwan, Hong Kong, China, Singapore en Cambodja. Nederlandse appel- en perentelers hebben ingezet op het ontwikkelen van rassen die zijn afgestemd op de wensen van de Aziatische consument. Nu de Chinese markt open is voor Nederlandse appels en peren, verwachten zij een forse toename van hun export. Ook uien uit Nederland zijn gewild in Azië, al is de concurrentie van Chinese uien – vanwege een goede oogst dit seizoen – sterk. Belgische hardfruittelers willen eveneens groeien op de Aziatische markt: de eerste containers vertrekken dit jaar naar Vietnam en Thailand. Belgische groenten vinden hun weg naar Hong Kong en naar diverse markten in Zuidoost-Azië. Een Britse zachtfruitteler gaf aan dat zijn export naar Azië en het Midden-Oosten toeneemt.

© Nick Peters | AGF.nl
Didier Lepoutre en Laurent De Smedt van BelOrta

Taiwan is groeimarkt voor Noord-Amerikaanse aardappelen
In Noord-Amerika zijn de Washingtonse appeltelers begonnen met de nieuwe, omvangrijke oogst. "We exporteren al tientallen jaren naar Azië, maar nu de productie van appels wereldwijd en in de VS groter is dan ooit tevoren, wordt de concurrentie heviger," aldus een vertegenwoordiger van Washington Apples. De Amerikaanse aardappeloogst is in volle gang en telers zijn tevreden met de kwaliteit. Taiwan wordt gezien als een markt met veel potentie, en men kijkt ernaar uit deze verder te ontwikkelen. Naast aardappelen zijn peren, citrus en zachtfruit belangrijke exportproducten richting Azië.

© Nick Peters | AGF.nl
Kenneth Wee en Ross Johnson van de Idaho Potato Commission

Meer teelt in de Chinese provincie Yunnan
De binnenlandse teelt van fruit in China groeit snel, al zorgde een koude lente in het zuiden voor vertraging bij verschillende fruitsoorten. Inmiddels is de eerste oogst citroenen op de markt en wordt er vanaf december een groter exportvolume verwacht. China rekent op stevige concurrentie van geïmporteerde citroenen uit Zuid-Afrika. Blauwe bessen uit Yunnan zijn dit jaar bijzonder succesvol: de productie is de afgelopen jaren hard gegroeid en dankzij verbeterde logistiek en hogere kwaliteitsnormen zijn ze zeer geliefd op de binnenlandse markt. Ook avocado's winnen aan populariteit.

Vijftien Thaise bedrijven presenteren een breed aanbod van exotisch fruit en aanverwante producten. Over het algemeen zijn de Thaise standhouders tevreden omdat hun belangrijkste klanten uit China, Europa en Noord-Amerika goed vertegenwoordigd waren. Japanse exporteurs introduceerden hoogwaardige, zoete pitloze druiven die ze graag in Europa willen afzetten. Vietnam was met circa 25 exporteurs aanwezig, vooral met exotisch fruit als dragonfruit, mango's, kokosnoten, longan, durian, meloenen, pomelo's, bananen, ramboetans, pitloze limes, ananas en custard-appels. De Vietnamese Elephant-mango met groene schil wordt al naar toplanden als Australië en de VS geëxporteerd; ook de vraag in China, Hong Kong, Thailand en Maleisië stijgt. Verder wekt een nieuwe, resistente banaan uit Vietnam steeds meer interesse in Japan, China, Singapore en Zuid-Korea.

© Ning Fan | AGF.nl
Ren Chen bij Jianyang Fengheyuan

Nieuw seizoen voor Chileense kersen
In Zuid-Amerika bereidt Chili zich voor op het komende kersenseizoen. Na het recordjaar van vorig seizoen en de bijbehorende logistieke uitdagingen, zijn er maatregelen genomen om dit jaar de afzet soepeler te laten verlopen. "We willen de volumes beter balanceren, grotere maten leveren, het suikergehalte verhogen en daarmee de productkwaliteit verbeteren." Voor Peru liggen er groeikansen op het gebied van blauwe bessenexport naar Azië. In China neemt de consumptie jaarlijks toe. Ondanks de hoge binnenlandse productie, blijft de vraag naar kwalitatief hoogwaardige Peruaanse blauwe bessen groot. "China zal waarschijnlijk dezelfde weg volgen als Europa en de VS," aldus een exporteur.

West-Afrika ontbreekt
Zoals eerder gemeld zijn Noord- en Zuid-Afrika goed vertegenwoordigd in Hongkong. Tanzania en Kenia vertegenwoordigen Oost-Afrika, met name met hun avocado's waarmee ze hopen toegang te krijgen tot de Chinese markt. West-Afrika ontbreekt daarentegen volledig op de beursvloer. Vanuit China is de verwachting dat er dit seizoen veel druiven uit Zuid-Afrika geïmporteerd zullen worden, mede door de hoge kwaliteit van zowel lokale druiven als die uit Noord-Amerika en Australië. Beursbezoekers hoorden bovendien dat de import van Chinese druiven mogelijk daalt als gevolg van de economische teruggang.

© Youness Bensaid | AGF.nl
Jofrey Ombeni en Irene Undiri van Onocado Farm, Tanzania

Uitdagingen voor Australische druiventelers
Australische exporteurs blikken terug op een lastig druivenseizoen. Door het weer kwam veel fruit gelijktijdig op de markt, waardoor het rendement onder druk kwam te staan, mede door gestegen kosten van teelt en logistiek.

Award winnaars
De banaanmarketeer Dole China, de Thaise importeur-distributeur City Fresh Fruit, de multi-format retailer Central Retail Vietnam en het zaadbedrijf Rijk Zwaan hebben de prestigieuze Asia Fruit Awards 2025 gewonnen. De winnaars werden vandaag bekendgemaakt tijdens de uitreikingsceremonie van het evenement.

De jaarlijkse pan-Aziatische prijzen worden gepresenteerd door Asia Fruit Logistics en Asiafruit Magazine om uitmuntendheid te vieren en uitzonderlijke prestaties in de Aziatische verse productenindustrie te erkennen. De winnaars worden geselecteerd door beide organisaties.

De prijzen worden uitgereikt in vier categorieën: 'Marketingcampagne van het Jaar', 'Importeur van het Jaar', 'Retailer van het Jaar' en de 'Impact Award', die een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de Aziatische AGF-sector erkent.

Marketingcampagne van het Jaar: Dole China
Dole China ontving de prijs voor Marketingcampagne van het Jaar met zijn campagne ter gelegenheid van het 125-jarig jubileum van Dole Bananen.

In samenwerking met de Minions, McDonald's en grote sportevenementen, promootte de grootschalige campagne de kernboodschap 'Choose Dole for Great Bananas'. In juni 2024 werkte Dole samen met de film Despicable Me 4 van Universal en lanceerde de co-branded Dole Sweetio Banana, met een beperkte oplage Minions-verpakking. In juli ging Dole China een partnerschap aan met McDonald's en introduceerde de Dole Sweetio Banana McFlurry op het menu van McDonald's in China, beschikbaar in meer dan 8.000 filialen, met geïntegreerde campagnes.

Leo Li, nationale salesdirecteur van Dole China, ontving de prijs. "Sinds 1851 heeft Dole wereldwijd vertrouwen opgebouwd als een innovator in fruit," zei Li. "Deze prijs is een eerbetoon aan de onvermoeibare telers op onze boerderijen wereldwijd en aan de uitmuntendheid van ons team in strategische partnerschappen, kanaalintegratie en consumentgerichte innovatie."

© Asia Fruit Logistic

Importeur van het Jaar: City Fresh Fruit
De Thaise fruitimporteur-distributeur City Fresh Fruit won de prijs voor Importeur van het Jaar. Het familiebedrijf, opgericht in 1989, werd geprezen voor zijn professionaliteit en vooruitstrevende benadering van het ontwikkelen van de fruitimportsector.

City Fresh heeft digitale transformatie omarmd door actieve promotie en directe verkoop via online en sociale mediakanalen. Daarnaast introduceerde het bedrijf de City Fresh Fruit Community, een conceptstore die fruitwinkel, café en restaurant combineert om een meeslepende 'fruitervaring' te bieden. De winkels fungeren als platform voor proeverijen, het vergroten van de naamsbekendheid van nieuwe en seizoensgebonden fruitsoorten en het creëren van enthousiasme voor producten online.

De importeur werd ook erkend voor de sterke relaties met wereldwijde leveranciers, waardoor het een belangrijke distributiepartner is voor topmerken zoals Driscoll's, Zespri, Pink Lady, Dole en OZblu.

Wongsakorn Chatamornwong, deputy CEO van City Fresh Fruit, ontving de prijs. "In de afgelopen vijf jaar hebben we veel moeite gestoken in de ontwikkeling van ons bedrijf," zei Chatamornwong. "Deze erkenning is een grote eer en zal ons motiveren om door te gaan op deze weg."

© Asia Fruit Logistica

Retailer van het Jaar: Central Retail Vietnam
De prijs voor Retailer van het Jaar ging naar Central Retail Vietnam, de leidende buitenlandse multi-format retailer in Vietnam. Central Retail Vietnam exploiteert 89 foodretailwinkels in het hele land, waaronder hypermarkten (GO! en Big C), stedelijke supermarkten (Tops Market) en semi-urbane en landelijke supermarkten en hypermarkten onder de mini go! en Lan Chi Mart merken. Central Retail werd geprezen voor zijn kracht en schaal in de sourcing van AGF- producten.

De retailer heeft ook sterke sourcingprogramma's opgezet voor lokaal geteeld fruit, waarbij nauw wordt samengewerkt met lokale boerenorganisaties, coöperaties en overheidsinstellingen om lokaal geproduceerde producten te promoten. Het jaarlijkse tropische fruitfestival – met lychees, durian, mangosteen en mango's – is uitgegroeid tot een vlaggenschipevenement. Het festival is gekoppeld aan de culturele traditie van het presenteren van manden met rijp fruit tijdens het Mid-Lunar Nieuwjaar.

Pham Dieu Linh, commercieel manager van de internationale sourcing van verse producten bij Central Retail Vietnam, ontving de prijs. "Bij Central Retail Vietnam staat vers fruit centraal in hoe we onze klanten dagelijks bedienen," zei Nguyen Thi Bich Van, hoofd PR en communicatie van Central Retail Vietnam. "De Asia Fruit Award voor Retailer van het Jaar ontvangen, is een mijlpaal waar we trots op zijn. Het weerspiegelt onze toewijding om premium, veilige en diverse verse producten toegankelijk te maken voor miljoenen shoppers in het land en om onze markt te verbinden met topkwaliteit aanbod van over de hele wereld."

© Asia Fruit Logistica

Impact Award: Rijk Zwaan
Zaadveredelaar Rijk Zwaan ontving de Impact Award voor zijn investeringen in Azië, waarmee het op maat gemaakte producten en oplossingen ontwikkelt die de supply chain en bredere landbouwgemeenschappen ten goede komen.

Rijk Zwaan heeft zich gecommitteerd aan het ontwikkelen van genetica die geschikt is voor lokale klimaatomstandigheden in markten die daar het meeste behoefte aan hebben, zoals Vietnam, China en India.

© Asia Fruit Logistica

In september vorig jaar opende het bedrijf een onderzoeks- en ontwikkelingsstation in Dalat, Vietnam, om de ontwikkeling van variëteiten te versnellen die geschikt zijn voor telers in Zuidoost-Azië en de verse productenmarkt in de regio. De faciliteit heeft ook als doel om tuinbouwpraktijken te verplaatsen naar beschermde teelt en van lowtech naar hightech productie, ten voordele van lokale telers en supply chain-partners.

In China is Rijk Zwaan erin geslaagd om rode tomaten te ontwikkelen als een jaarrond aanbod, terwijl de markt traditioneel gericht was op roze tomaten.

Meer recent heeft Rijk Zwaan zich ook gepositioneerd op de Japanse en Koreaanse markten, waarmee het de weg leidt voor internationale zaadveredelaars. Het heeft een hightech kasfaciliteit in Japan gebouwd, gericht op tomaten, sla, komkommers en paprika's, met een speciaal gedeelte voor R&D en demonstraties.

Jan Doldersum, manager chain en retail bij Rijk Zwaan, ontving de prijs. "We zijn erg trots en vereerd om de Asia Fruit Impact Award te ontvangen," zei hij. "Het creëren van impact is uiteindelijk wat er op de lange termijn toe doet. Impact voor lokale telers om hun gewassen en teelt te verbeteren door betere genetica en het delen van knowhow. Impact voor gemeenschappen en de samenleving voor een beter levensniveau. Impactvolle gedragsverandering bij consumenten voor een gezonder leven en impact voor de planeet door duurzame oplossingen te bieden."

Gerelateerde artikelen → Zie meer