Steeds meer ondernemers hebben oog voor biologisch, waaronder in retail en foodservice. Deze ondernemers krijgen extra handvatten bij het communiceren over biologische producten. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) lanceert webpagina's met praktische uitleg over wet- en regelgeving, productinformatie en voorbeeldclaims met bronnen. Hiermee biedt RVO ondernemers in retail en foodservice meer duidelijkheid over wat zij wel en niet kunnen delen over biologische producten.
© Rido | Dreamstime
Wens vanuit de markt
Meerdere supermarkten en foodservicebedrijven hebben doelen gesteld voor de verkoop van biologische producten. In de praktijk blijkt vaak dat onduidelijkheid over regelgeving het lastig maakt om te communiceren richting consumenten. Op verzoek van ondernemers ontwikkelde RVO daarom handvatten voor communicatie over biologische producten en thema's zoals bodem, biodiversiteit, planeet, dieren en kwaliteit.
De handvatten zijn bedoeld voor inkopers, marketeers en duurzaamheidsmanagers in retail, catering en foodservice, maar ook voor de ketenpartners van gemeenten en provincies. Zij vinden er onder meer:
- Achtergrondinformatie: video's en uitleg over wat biologisch is, de betekenis van het EU-keurmerk Biologisch en de kracht en toekomst van biologisch ondernemen.
- Productwijzer Biologisch: per productgroep uitleg over de biologische regels en kenmerken.
- Voorbeeldclaims: communicatievoorbeelden die in lijn zijn met Europese wetgeving.
Kip met scharrelgarantie
De nieuwe productwijzer geeft inkopers inzicht in wat een product biologisch maakt. Er zijn per productgroep namelijk regels voor bijvoorbeeld teelt, bewerking of dierenwelzijn. Zoals de regels voor de leefruimte voor kippen: binnenruimte met scharrelgarantie. Daarnaast zijn in het overzicht van product- en duurzaamheidsclaims voorbeelden te vinden van claims die in lijn zijn met Europese wetgeving. Deze maken het makkelijker voor ondernemers om zelf claims te doen, maar het blijft belangrijk dat zij claims altijd koppelen aan feitelijke productkenmerken. Bij elke voorbeeldclaim is daarom een link geplaatst naar een artikel in de Europese Bio-verordening of naar een relevant wetenschappelijk onderzoek. Ondernemers kunnen deze claims gebruiken als inspiratie en richting. Hiermee verkleinen ondernemers het risico op misleiding en communiceren zij zo transparant mogelijk richting consumenten.
Praktische hulpmiddelen
Het streven van de overheid is om het oppervlak voor biologische landbouw in Nederland in 2030 te laten groeien naar 15%. Momenteel is dat nog 5,4%. Retail- en foodservicebedrijven kunnen als ketenpartijen hier een rol in spelen. Dat biedt kansen, maar vraagt ook om zorgvuldige communicatie. Met deze praktische hulpmiddelen kunnen ondernemers hun klanten beter informeren en bijdragen aan de verdere groei van biologisch.
RVO en biologisch ondernemen
RVO stimuleert en ondersteunt lokaal en biologisch ondernemen op verschillende manieren. Dit doet de Rijksdienst al langere tijd door het vergroten van kennis over biologische bedrijfsvoering en het helpen bij de omschakeling van boeren. Sinds kort ook door het bieden van praktische handvatten voor communicatie over biologisch. Via de site van RVO kunnen ondernemers vragen stellen over biologisch ondernemen. Bijvoorbeeld over subsidies, fiscale regelingen of opleidingen. Maar ook om in contact te komen met deskundigen of collega's die al biologisch ondernemen.
Bron: RVO