Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE week 35:

'Toprassen voeren boventoon op Duitse pruimenmarkt'

Op de Duitse markt waren binnenlandse pruimen duidelijk in de meerderheid. Topvariëteiten zoals de Cacaks-rassen, Hauszwetschge en Fellenberg waren ruim voorradig. Presenta en Ortenauer maakten dit jaar hun entree in het aanbod, terwijl Hanita volgens het BLE aan belang verloor. Uit Oost-Europa kwamen vooral Lepotica en Stanley; deze pruimen waren in München echter te zacht en trokken daardoor weinig belangstelling, terwijl ze in Berlijn juist goed werden ontvangen. Italiaanse Stanley-pruimen deden in de hoofdstad tussen de €1,30 en €1,40 per kilo.

© BLE

De algemene belangstelling was behoorlijk goed. De prijsontwikkeling verliep echter grillig: in München stegen de prijzen, terwijl deze in Hamburg juist daalden door de trage afzet. Afhankelijk van de kwaliteit van de partijen ontstonden soms aanzienlijke prijsverschillen.

Klik hier voor het volledige markt- en prijsrapport.

Appelen
Het aanbod veranderde deze week. Traditionele vroege rassen zoals Galmac, Discovery, Sommerregent en Gravensteiner werden geleidelijk uit de handel genomen. Rassen als Elstar, Jonagold en Boskoop werden juist steeds populairder. De eerste Pinova en Holsteiner Cox kwamen beschikbaar en maakten het aanbod compleet.

Peren
Het perenassortiment bestond met name uit Italiaanse, Turkse en lokale rassen. De Turkse Santa Maria won iets aan belang en kwam, net als Williams Christ, ook uit Italië vaker voor.

Druiven
Italiaanse druiven voerden de boventoon, gevolgd door Turkse leveringen. Producten uit Frankrijk, Griekenland, Portugal en eigen land waren slechts aanvullend. Het seizoen voor de Italiaanse Italia startte en werd direct positief ontvangen door klanten.

Perziken en nectarines
Het seizoen liep op zijn einde: de aanvoer daalde snel, de kwaliteit werd minder en er was duidelijk sprake van marktverzadiging bij de afnemers. De zomervakantie droeg ook bij aan de algemeen lage belangstelling.

Citroenen
Eureka-citroenen uit Zuid-Afrika waren dominant in de handel, met aanvulling uit Argentinië. Verdelli uit Spanje en Eureka uit Chili kwamen in Berlijn op de markt, maar speelden slechts een bescheiden rol.

Bananen
De afzetmogelijkheden bleven beperkt. Op veel plaatsen was de invloed van de zomervakantie duidelijk merkbaar. Handelaren pasten hun aanbod aan op de zwakke vraag, waardoor sterke prijsschommelingen uitbleven.

Bloemkool
Binnenlandse bloemkool domineerde de markt ruim. Belgische, Poolse, Oostenrijkse en Nederlandse aanvoer was beperkt tot een aanvullende rol. Prijzen liepen regelmatig iets terug, wat de afzet versnelde.

Sla
Voor ijsbergsla stond het aanbod vooral uit binnenlandse producten, met Nederlandse sla als goede tweede als het om de smaak ging. In Frankfurt verschenen de eerste Spaanse partijen, geprijsd op €9 per doos van 9 stuks. Gekleurde sla was uitsluitend van binnenlandse origine en werd in Frankfurt duidelijk duurder.

Komkommers
Het aanbod komkommers kwam uit Duitsland, Nederland en België. Terwijl de beschikbaarheid van binnenlandse partijen beperkt bleef, namen Belgische leveringen toe. Prijzen daalden vaak: in Frankfurt schommelden deze dagelijks en in Hamburg zakten ze aanzienlijk.

Tomaten
Nederlandse en Belgische tomaten domineerden de markt. Turkse ronde tomaten waren in opkomst en ook vanuit Polen werd er meer aangevoerd. Binnenlandse producten bleven schaars en waren daardoor prijzig. Over het algemeen was er sprake van prijsdaling.

Paprika
Nederland voerde bij paprika de boventoon, gevolgd door Turkije en Polen qua volume. In Berlijn was de prijsrange groot: leveringen aan de retail en klasse II waren relatief goedkoop, terwijl verse producten in prijs stegen. In Frankfurt en Hamburg waren rode paprika's goedkoper, wat de verkoop vlotter liet verlopen.

Bron: BLE

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer