Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jiahe Food Europe, Duitsland

"Klanten willen geen Peruaanse gember meer"

Na een bijzonder rustige zomer lijkt de vraag naar gember in de eerste week van september weer aan te trekken. "Door het warme weer lag de verkoop deze zomer iets lager dan voorgaande jaren," vertelt Ralf Settels van Jiahe Food Europe. Daarnaast is het marktaandeel van Peru op de Europese markt fors afgenomen. "In het voorjaar was er een aanzienlijk tekort aan Peruaanse gember, waardoor veel afnemers zijn overgestapt op alternatieve herkomsten, met name China en Thailand. Daarbij ontdekte men dat Thaise gember van hoge kwaliteit is en de knollen doorgaans groter zijn dan de Peruaanse. Veel inkopers willen daarom niet meer terug naar gember uit Peru."

Ook worden op de Amerikaanse markt momenteel nog steeds gunstige prijzen voor Peruaanse gember gerealiseerd, waardoor export naar Europa minder urgent is. Ondertussen zijn de eerste Braziliaanse partijen al verladen; deze producten, veelal conventioneel en van groot formaat, zijn meestal tegen het einde van het jaar beschikbaar. "Vanaf januari kunnen we dan de eerste nieuwe gember uit Noord-China verwachten," aldus Settels.

© Jiahe Food GmbH
Een gemberveld in China

Volgens Settels liggen de marktprijzen momenteel onder het niveau van dezelfde periode vorig jaar, wat te verklaren valt door de optimistische oogstverwachtingen. Het prijsverschil tussen de herkomstlanden is nu minimaal. "Arbeidskosten zijn nagenoeg overal gelijkgetrokken. Wel blijft de situatie rondom zeevracht bepalend. China is nu iets voordeliger, maar door problemen in het Suezkanaal zijn de daadwerkelijke transittijden gestegen tot zo'n 45 dagen. Als je laad- en lostijden en douaneformaliteiten meerekent, duurt de gehele logistiek circa 60 dagen. De zogeheten noordelijke route via de Noordpool is voor ons niet praktisch, omdat wij het volume vooral 's winters nodig hebben. Toch kan deze route druk uitoefenen op Egypte om vrede en veiligheid in de Rode Zee te waarborgen, zodat het Suezkanaal weer volledig benut kan worden."


Ralf Settels en zijn dochter Johanna op de Fruit Logistica 2025

Gember als reclamemedium in de Duitse retail
Jiahe Food Europe is actief in de in- en verkoop van zowel biologische als conventionele gember in de West-Europese markt. "Met name in Duitsland wordt gember inmiddels ook in de zomer ingezet als winkelactie. Dat is logisch, omdat het product in de winter sowieso al een hardloper is. Opvallend is dat het totale afzetvolume in Duitsland veel hoger ligt dan in de omringende landen. Wel liggen de winkelprijzen relatief laag, een trend die door de pandemie en inflatie alleen maar sterker is geworden." Naast de versmarkt levert het bedrijf ook grondstoffen aan industriële afnemers in diverse herkomstlanden. "De vraag vanuit de industrie neemt toe, al vlakt die groei nu enigszins af."

Zoete aardappelen: Spanje verliest marktaandeel aan Portugal en Egypte
Zoete aardappelen vormen de tweede, sterk groeiende pijler binnen het bedrijf. "De afgelopen twee jaar heeft Spanje marktaandeel verloren, vooral door toenemende kwaliteitsproblemen. Net als andere leveranciers hebben wij onze investeringen in de teelt en het leveranciersnetwerk in Portugal uitgebreid. Hetzelfde zien we in Egypte, waar het seizoen nu rustig opstart," aldus Settels.

Meer informatie:
Ralf Settels
Jiahe Food Europe GmbH
Luxemburger Str. 9
41812 Erkelenz, Duitsland
Tel: +49 2431 9724212
[email protected]
www.jiahefood.eu

Gerelateerde artikelen → Zie meer