Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frank Sioen, Sioen Fresh Foods:

“Met langere houdbaarheid en duurzame teelt maken we het verschil voor retail én consument”

Na 3 jaar heeft Sioen Fresh Foods in het Belgische Ledegem zich naar eigen zeggen stevig op de kaart gezet als betrouwbare partner in het versnijden en verpakken van dagverse groenten. Wat begon als een familieproject van de broers Frank en Francis Sioen, is vandaag de dag gegroeid tot een bedrijf dat een stabiele klantenbasis heeft ontwikkeld. Toch benadrukken de broers dat er nog heel wat groeimogelijkheden zijn. "We hebben intussen ons volledige productieproces tot in de puntjes onder controle," vertelt Frank. "Daardoor kunnen we nu een kwaliteit en houdbaarheid garanderen die tot op vandaag vrijwel ongezien is binnen de markt. En dat opent deuren voor nieuwe klanten."

© Sioen Fresh Foods

Lange houdbaarheid van verse producten
Zelf noemen ze als hun meest opvallendste succesfactor de uitzonderlijk lange houdbaarheid van hun producten. Zo blijven volgens de broers hun bloemkoolroosjes, zelfs in de warmere zomermaanden, tot wel twaalf dagen na inpak perfect vers. Frank legt uit: "Dat is iets wat je elders nauwelijks aantreft. Voor de retail betekent dat een groot voordeel: de hoeveelheid verspilling daalt drastisch en de zogeheten 'shrink' — het verschil tussen ingekocht en effectief verkocht product — in belangrijke mate. Dat verschil vertaalt zich rechtstreeks in een hogere marge en dus in een concreet financieel voordeel voor onze klanten."

Breed assortiment
Sioen Fresh Foods biedt een ruime keuze: van bloemkool- en broccoliroosjes tot bloemkool- en broccolirijst, kleine bloemkoolroosjes in snackformaat, wortelsnacks, panklare spruitjes, radijsjes en twee varianten van aperitiefschalen. Het bedrijf hanteert daarbij een circulair en duurzaam productieprincipe.

© Sioen Fresh Foods

Geen verspilling
"Neem bloemkool als voorbeeld", vertelt Frank. "De standaardmaat 6 gaat grotendeels rechtstreeks als eersteklas product naar de retail. De kleinere en grotere kolen verwerken we tot roosjes, terwijl de stelen verwerkt worden tot bloemkoolrijst. Op die manier wordt niets verspild en hoeven alleen de bladeren naar veevoeder te gaan. Dat is niet alleen duurzamer, maar ook efficiënter. Bovendien kijken we altijd vooruit: innovatie blijft een rode draad in ons werk. Er zitten nog een aantal veelbelovende producten in de pijplijn."

Eigen teelt
Volgens de broers komt het succes van de eerste drie jaren vooral door de eigen teelt. Binnen een straal van tien kilometer rond de productiesite worden de groenten geoogst, waarna ze binnen enkele uren verwerkt worden. "Als we moeten bijkopen, werken we uitsluitend met telers die op eenzelfde manier als wij hun oogst behandelen. Alleen zo kunnen we consistent de kwaliteit leveren die wij en onze klanten verwachten. Ook de rassen die we selecteren, passen altijd binnen onze visie op kwaliteit en duurzaamheid."

© Sioen Fresh Foods

Dagelijkse leveringen
Dankzij een samenwerking met logistieke partners levert Sioen Fresh Foods dagelijks binnen een straal van 300 kilometer rond Ledegem - en dus ook in Nederland. Zowel onder private label als via het eigen merk Eric's Farm vinden de producten hun weg naar de consument. De broers hebben er bewust voor gekozen om de verkoop uit te besteden, zodat zij zich volledig kunnen concentreren op wat zij het beste doen: teelt, opslag en verwerking. "Die focus zorgt ervoor dat onze productie quasi foutloos verloopt en dat we een constante topkwaliteit kunnen garanderen", benadrukt Frank.

Blik op de toekomst en internationale ambities
Sioen Fresh Foods kijkt niet alleen naar de Belgische markt, maar wil ook internationaal naam maken. Om hun producten bij een nog breder publiek bekend te maken, nemen de broers binnenkort deel aan de internationale vakbeurs Fruit Attraction in Madrid. Bezoekers vinden hen in hal 4, stand B02B. Frank besluit: "Met onze aanwezigheid willen we duidelijk maken dat vers gesneden groenten niet enkel gezond zijn, maar ook bijzonder gebruiksvriendelijk en duurzaam. Onze aanpak combineert het beste van traditionele landbouw met innovatieve verwerkingstechnieken. Daar plukken zowel de retailer als de consument rechtstreeks de vruchten van."

Voor meer informatie:
Frank Sioen
Sioen Fresh Foods
Slypsstraat 12A
B-8880 Ledegem
[email protected]
https://ericsfarm.be/nl

Kilian De Geyter
Sellyd
[email protected]
www.sellyd.be

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer