Met de start van het nieuwe schooljaar heeft de Gezonde Generatie, waarin meerdere gezondheidsorganisaties de krachten bundelen, de ouderbrief die door 11.300 bezorgde Nederlanders is ondertekend, aangeboden aan supermarkten Jumbo, Albert Heijn, Lidl en PLUS. In de brief uitten onder meer ouders hun zorgen over de gezondheid van kinderen. Hun boodschap is duidelijk: kinderen verdienen een gezonde toekomst, met supermarkten die gezond aanbieden en minder verleiden tot ongezond eten en drinken. De huidige supermarkt staat bomvol ongezonde voeding: bijna 80% van het assortiment is ongezond en 83% van de aanbiedingen gaat over ongezonde producten.
© De Gezonde Generatie
Jongeren zijn hier extra gevoelig voor. Voor hen speelt de schoolomgeving een belangrijke rol: de vestiging van supermarkten dicht bij scholen is een verdienmodel geworden. In de afgelopen tien jaar is het aantal supermarkten rondom scholen met een kwart toegenomen. Scholieren die tijdens een tussenuur of de middagpauze naar de supermarkt gaan worden vooral verleid door ongezonde snacks en drankjes.
Risico op overgewicht en diabetes
Het overgrote deel (70%) van wat we eten en drinken kopen we in de supermarkt, meldt De Gezonde Generatie. Daarom is het volgens de deelnemende gezondheidsorganisaties zo belangrijk dat supermarkten het makkelijker maken om gezonde aankopen te doen. Ongezond eten en drinken verhoogt het risico op overgewicht, en daarmee ook op hart- en vaatziekten, kanker, diabetes type 2, nierschade en maag-, darm en leverziekten. 1 op de 7 Nederlandse kinderen heeft overgewicht of obesitas en de helft van de volwassenen is te zwaar.
Oproep
Daarom de dringende oproep van het Diabetes Fonds, de Hartstichting, MDL Fonds en de Nierstichting, die samenwerken aan een gezonde voedselomgeving binnen de Gezonde Generatie, om wettelijke maatregelen te nemen die supermarkten in staat stellen om meer gezonde en minder ongezonde producten te verkopen.
Supermarkten kunnen gezond eten en drinken makkelijker maken door:
- het aanbod gezonder te maken (minder suiker, zout en ongezonde vetten in producten);
(folder)aanbiedingen op gezonde producten; - kindermarketing te stoppen: geen reclame of verpakkingen die ongezonde producten aantrekkelijk maken voor kinderen;
- geen ongezonde producten aanbieden bij de kassa's.
Gelijk speelveld noodzakelijk
Diena Halbertsma, woordvoerder van de Gezonde Generatie: "Wij willen dat onze kinderen gezond kunnen opgroeien. Daarvoor is een gezonde supermarkt noodzakelijk. Uit de Superlijst 2024 blijkt dat een aantal supermarkten wel degelijk stappen zetten, echter nog onvoldoende om mensen ook echt te helpen naar een gezonde keuze. De overheid moet er alles aan doen om supermarkten te helpen, zodat er een gelijk speelveld ontstaat. In samenwerking met supermarkten wordt er door het ministerie van VWS gewerkt aan een monitor op het verkoopaandeel Schijf van Vijf. Met goede doelstellingen kunnen vervolgens supermarkten hun assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting daadwerkelijk gezonder maken. Zonder een wettelijke aanpak beloont de marktwerking vooral de supermarkten die achterblijven op het gebied van gezondheid."
Voor meer informatie: De Gezonde Generatie