Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Peruaanse avocado wint terrein in Azië, maar Europa blijft hoofdafnemer

De Peruaanse avocado-oogst begon dit jaar later dan gebruikelijk. Toch was het een seizoen met hoge exportvolumes en een merkbaar herstel van de prijzen na een periode van druk op de markt. Europa blijft voorlopig de belangrijkste afzetmarkt, maar exporteurs zetten steeds nadrukkelijker in op Azië.

© Grupo Juan Ruiz

José María Pascual, CEO van Grupo Juan Ruiz, verwacht dit seizoen af te sluiten met 80 containers avocado, 70 mango en 10 mandarijn. "De latere start kwam door het drogestofgehalte van de avocado's. Bovendien vielen de oogsten uit de Andes samen met die uit de lagere gebieden, waardoor het volume vanaf week 13-14 piekte", legt Pascual uit. In die weken verwerkte Europa wekelijks meer dan 800 containers avocado. Inmiddels is het aanbod gedaald en zijn de prijzen weer snel hersteld.

© Grupo Juan Ruiz

Zo'n 80% van de zendingen van Grupo Juan Ruiz gaat naar Spanje en Nederland. Toch schuift Azië steeds meer op als serieuze markt. "China is al klant, in Japan lopen gesprekken, en we verwachten dat Azië binnen afzienbare tijd goed is voor 30% van onze export", aldus Pascual. De focus ligt daarbij vooral op avocado. Het bedrijf staat dit jaar ook op Asia Fruit Logistica (hal 3, stand 3G01).

© Grupo Juan Ruiz

De totale avocado-oogst in Peru is dit jaar met 25 à 30% gegroeid, maar dankzij goede promotieacties in supermarkten bleven de prijzen in Europa relatief stabiel. Tussen eind juli en begin augustus zakte de prijs nog even naar €5 per kist, maar dat herstelde zich snel.

De concurrentie in Europa is stevig, met onder andere Spanje, Marokko, Kenia en Colombia. Toch blijft de Peruaanse avocado populair. Wat mango betreft, zou Europa binnenkort mogelijk extra volumes moeten verwerken. De VS heeft namelijk een invoerheffing van 30% ingesteld op Braziliaanse mango, wat de export daarvandaan kan omleiden naar Europa. Dat kan het risico op overaanbod vergroten.

Eerste mandarijnen naar China, via nieuwe haven
Een primeur dit seizoen: Grupo Juan Ruiz heeft als eerste Peruaanse bedrijf mandarijnen geëxporteerd naar China via de haven van Chancay. Het ging om de rassen Satsuma en W. Murcott. "De resultaten overtroffen de verwachtingen. De mandarijnen kwamen in topconditie aan, en de marktomstandigheden waren gunstig", aldus Pascual.

© Grupo Juan Ruiz

Qua transport blijven de kosten richting Azië goed beheersbaar. De nieuwe haven van Chancay biedt gunstige tarieven en kortere vaartijden, wat export naar Azië alleen maar aantrekkelijker maakt.

Tegelijkertijd legt Azië de lat hoog. Perfecte presentatie en strikte kwaliteitscontrole zijn de norm. Europa scherpt intussen zijn eisen op het gebied van duurzaamheid, herkomstregistratie en residunormen steeds verder aan. "Dat vraagt continue bijsturing en verbetering van onze processen", besluit Pascual.

© Grupo Juan Ruiz Voor meer informatie:
José María Pascual
Grupo Juan Ruiz
Tel: +51 967 964 189 (Peru)
[email protected]
www.jruizgrupo.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer