Vorige week vond in Parijs de officiële aftrap plaats van het Franse appel- en perenseizoen, georganiseerd door de Association Nationale Pommes Poires (ANPP). De vooruitzichten voor de appeloogst zijn positief, zeker in vergelijking met de rest van Europa. Voor peren ligt de focus dit jaar vooral op rassenvernieuwing en verdere uitbreiding van het areaal. Telers, groothandelaren en retailers kwamen bijeen om het belang van herkomst Frankrijk te onderstrepen, volgens velen cruciaal voor het succes van de afzet dit nieuwe seizoen.
Appelen: ruimte op de markt en kansen voor export
Voor 2025 wordt een Franse appeloogst van 1,485 miljoen ton verwacht. Dat is 4% meer dan in 2024 en 3% boven het vijfjarig gemiddelde. "Een oogst die net boven de norm ligt, maar zeker niet buitensporig", aldus Vincent Guérin van de ANPP. Wel is er dit jaar sprake van flinke luizendruk, wat de prognoses nog kan beïnvloeden.
Wat betreft de rassen, zit Golden boven het gemiddelde, maar iets lager dan vorig jaar. Gala en Granny Smith herstellen zich naar normale niveaus. Internationale rassen blijven stabiel (-1%), terwijl clubrassen zoals Jazz en Pink Lady gestaag groeien (+2% tot 300.000 ton), mede dankzij jonge aanplant. Regionale rassen laten een gemengd beeld zien: Chantecler presteert goed, Canada blijft zwak.
Volgens Christophe Belloc van Blue Whale is niet alleen de kwantiteit op peil, maar ook de kwaliteit hoger dan vorig jaar dankzij een hoger suikergehalte. "De consument zal dit verschil proeven, en hopelijk ook terugkomen voor meer."
© ANPP
Op 1 juli stonden de Europese appelvoorraden op 340.000 ton, dat is 90.000 ton minder dan vorig jaar. De markt is dus opgeruimd, ondanks iets hogere Franse voorraden aan het begin van de zomer. Eind augustus lagen de importcijfers vanuit het zuidelijk halfrond op 146.700 ton, hoger dan de afgelopen twee jaar, vooral uit Chili, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland.
De Europese oogst blijft beperkt: 10,455 miljoen ton, net als in 2024. Polen groeit iets, maar blijft onder zijn potentieel. Centraal-Europese landen (zoals Hongarije en Roemenië) kampen met forse verliezen door voorjaarsvorst. Italië noteert een kleine daling, Duitsland zit weer op normaal niveau, Spanje blijft stabiel, en Turkije ziet een sterke terugval na vorstschade.
In dit klimaat liggen er dus duidelijke exportkansen voor Franse appelen. Na een historisch dieptepunt in 2022–2023 herstelde de uitvoer zich in 2024-2025 (+10.000 ton). Europa blijft de belangrijkste afzetmarkt, gevolgd door een stijgende lijn richting het Verre Oosten. Het Midden-Oosten en Amerika blijven achter, maar met de opening van de Mexicaanse markt ontstaan er nieuwe perspectieven. Tot nu toe was Mexico sterk afhankelijk van Amerikaanse leveringen, maar dat verandert door hogere invoerheffingen vanuit de VS.
"Wij kunnen de binnenlandse markt prima bedienen. De herkomst Frankrijk moet dan ook de norm zijn", stelt Belloc. Retailers beaamden dit, hoewel Lidl Frankrijk (na het vertrek van Michel Biero) waarschuwde voor een andere aanpak: minder nadruk op promotie, meer focus op rendement. "We blijven inzetten op het Franse product, maar anders dan voorheen."
De biologische appeloogst stijgt licht, terwijl Italië terrein verliest en Duitsland juist weer aantrekt. Hoewel vorig jaar minder werd uitgegeven aan bio, lijkt de markt zich in 2025 te stabiliseren. Gespecialiseerde winkels trekken de vraag weer wat aan. Tegelijk blijven de prijzen aan de bron dalen. Ze naderen die van conventioneel fruit, terwijl de winkelprijzen nog altijd 40% hoger liggen.
Peren: Franse diversiteit als troef
Voor 2025-2026 voorspelt de ANPP een Franse perenoogst van 140.000 ton, iets hoger dan vorig jaar en boven het gemiddelde. Na een topjaar voor zomerperen in 2024, laat 2025 juist een daling van 5% zien voor dit segment. Daartegenover staat een sterkere oogst van herfst- en winterperen, vooral de populaire Conference.
De Europese oogst wordt geraamd op 1,786 miljoen ton (+1%), maar de spreiding is ongelijk. Italië zakt 25% weg (vooral door een terugval bij Abate), Portugal blijft onder de maat. Nederland (+8%) en België herstellen zich, maar ook zij kampen met minder zomerperen (-14%).
© ANPP
Frankrijk blijft ondertussen worstelen met lagere opbrengsten door weersinvloeden en teelttechnische uitdagingen. Toch werden de afgelopen zeven jaar 500 hectare nieuwe boomgaarden aangelegd. De ANPP werkt daarom samen met de retail aan een coherent rassenschema: met twee klassieke en twee aanvullende rassen, beschikbaar tot eind januari, moet de Franse peer zichtbaarder worden in het winkelschap.
"We willen acties opzetten die aansluiten op de afzetkalender", aldus Guérin. "Het heeft weinig zin om in september zwaar te promoten als er in december niets meer is. Je moet mee ademen met het seizoen."
Peren zijn het zesde meest gegeten fruit in Frankrijk. Volgens teler Bertrand Gassier van Château de Nages Fruits biedt dat ruimte voor onderscheid in de markt. "Frankrijk is het enige Europese land met echte rassendiversiteit. In België draait alles om Conference, in Portugal om Rocha. Wij hebben wat te kiezen, en dat is een commerciële troef." Hij riep supermarkten op om Franse herkomst te prioriteren: "Meer dan twee miljoen Fransen hebben een petitie getekend waarmee ze te kennen geven dat ze geen Acetamiprid op hun fruit willen. Frankrijk is het enige land in Europa waar het niet wordt gebruikt. Dus geef ons een eerlijke kans, zolang onze peren er zijn."
© ANPP