Op de centrale groente- en fruitmarkt van Athene zijn de drukst bezochte winkels in de tweede helft van augustus diegenen die leveren aan de horeca. Een van de bekendste winkels daar is Menelaos Fresh. Ondanks de levendige sfeer, met voortdurend bewegende pallets, zijn er nauwelijks klanten aanwezig. "Zie je kopers? Nee, alleen pallets met producten en ons personeel. Bestellingen en verkoop verlopen via de telefoon. Onze klanten zitten in hun kantoren, verspreid over de toeristische trekpleisters van Griekenland," legt Menelaos Tzouris, mede-eigenaar van het importbedrijf, uit.
© Menelaos Fresh
"In juni was de verkoop van exotische producten goed qua volume, maar juli viel tegen. Augustus bracht onverwachte prijsdruk in de keten. Onze prijzen worden voornamelijk beïnvloed door Europese landen zoals Spanje en Nederland. Deze druk hadden we niet voorzien; normaal stijgen de prijzen in augustus door de toename van toeristen. September lijkt een omslagpunt voor ons bedrijf. Dan neemt het toerisme af, mensen keren huiswaarts, de oorsprong van bestellingen verandert, en kopers komen weer bij ons inkopen," aldus de Griekse importeur.
© Menelaos Fresh
Tzouris merkt een duidelijke tweedeling in de markt op. "Aan de ene kant heb je klanten die het uiterlijk van producten minder belangrijk vinden, zoals in de horeca. Leveranciers voor dergelijke klanten vertellen me: 'Limes? De kleur doet er niet toe, zolang het fruit gezond is. Champignons? Ze hoeven niet geheel wit te zijn,' en 'Zoete aardappelen? Als ze maar krom zijn.' Inkopers voor hotels letten uitsluitend op de prijs. Leveranciers melden dat hun klanten simpelweg productcatalogi vergelijken en kiezen voor de meest voordelige optie."
© Menelaos Fresh
"Daartegenover staat een marktsegment dat veel waarde hecht aan premium- of merkproducten. Zo zijn wij officiële distributeurs van Zespri in Griekenland en dit zomerseizoen zagen we een recordstijging in Sungold-verkopen. De merkbekendheid in Griekenland blijft groeien. Andere opvallende voorbeelden zijn Pink Lady-appelen en Zarem-mango's."
© Menelaos Fresh
"De strategie van Menelaos Fresh is om ons sterk te associëren met hoogwaardige merken in de gedachten van onze klanten. Dit is een uitdaging, maar we hebben dit al bereikt met diverse producten, zoals Zarem-mango's, Eco-asperges en Cato-babygroenten. We willen dat mensen weten dat ze bij ons de producten kunnen vinden die ze kennen en vertrouwen – en dat ze die alleen bij ons kunnen krijgen. Dit helpt ons bij het opbouwen van langdurige, op vertrouwen gebaseerde partnerschappen. We richten ons dan ook op het ontwikkelen van deze exclusieve merkselectie," benadrukt Tzouris.
Voor meer informatie:
Menelaos Tzouris
Menelaos Fresh
Tel: +30 210 482 9333
[email protected]
https://www.menelaos.gr/en/