De Peruaanse fruitsector mikt voor 2025 op meer dan $2,5 miljard aan export van blauwe bessen en 86 miljoen kartons druiven. De nadruk ligt op kwaliteit, marktdiversificatie en het stimuleren van de consumptie.
Deze doelstellingen en koers kwamen naar voren tijdens het Tweede Internationaal Druivencongres (CIUM 2025), waar meer dan 700 vertegenwoordigers uit Peru, Chili, Mexico, de VS en andere landen spraken over logistieke, commerciële en rassenuitdagingen in de sector.
© PROVID
Luis Miguel Vegas, manager van de Peruaanse brancheorganisaties Proarándanos (blauwe bessen) en Provid (druiven), benadrukte dat de visie van de sector zich heeft ontwikkeld: "We willen niet alleen meer fruit telen, maar vooral premiumfruit leveren dat aan de verwachtingen van veeleisende consumenten voldoet."
Voor het nieuwe druivenseizoen verwacht Peru een volumestijging van 4%. Die stijging komt vooral doordat 78% van het areaal nu uit gelicentieerde rassen bestaat. Dat betekent fruit met gegarandeerde kwaliteit en meer waarde.
© PROVID
Om deze groei kracht bij te zetten, heeft Provid met Chileense en Mexicaanse partners de Global Grape Group opgezet. Deze strategische alliantie wil wereldwijd meer druiven laten consumeren via gezamenlijke promotie. "We meten succes aan hoe snel we de wereldwijde consumptie kunnen laten groeien", zei Vegas. De campagne begint in de VS, maar breidt later uit naar Europa en Azië, met plannen om ook Zuid-Afrika, Brazilië en Californië als teeltgebieden te betrekken.
© PROVID
Bij blauwe bessen wordt zelfs een volumestijging van over 20% verwacht. Dat vraagt om een spreiding van teelt en afzet, om verzadiging van markten en overbelasting van havens te voorkomen. "We willen oogstpieken afvlakken en bestemmingen diversifiëren om knelpunten te vermijden", benadrukte Vegas.
© PROVID
De grootste kans zit in China, vooral voor blauwe bessen. Daar is een stijging van 94% verwacht ten opzichte van het voorgaande seizoen. De strategie gaat verder dan alleen nieuwe markten: ze steunt op precieze prognoses en samenwerking in de keten. "Het is essentieel dat telers, logistieke partners, importeurs en retailers op één lijn zitten", aldus Vegas.
"De toekomst is plannen, consumptie stimuleren en een consistent aanbod aanbieden. Kwaliteit is onze beste visitekaart", sloot Vegas af.
© PROVID
© PROVID Voor meer informatie:
Luis Miguel Vegas
Proarándanos en Provid
Tel: +51 944 000 399 (Peru)
[email protected]
© PROVIDhttps://proarandanos.org.pe/
https://www.provid.org.pe