Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zuid-Afrikaanse en Australische mandarijnen domineren Indiase markt

De Indiase markt voor geïmporteerde mandarijnen groeit sterk, vooral door een toename van het aanbod uit Zuid-Afrika, gevolgd door Australië, zegt Devanshu Kalra, eigenaar van importeur Radha Krishan Fruit Company. "De beschikbaarheid van Zuid-Afrikaanse mandarijnen is bijna verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. De wekelijkse aanvoeren zijn sinds het begin van het seizoen sterk en consistent, wat een grote verandering is ten opzichte van eerdere jaren toen de volumes beperkt waren."

Kalra benadrukt dat deze toename in aanbod enige druk op de prijzen heeft gezet, maar dat de Indiase markt veerkrachtig blijft. "Het hogere volume heeft geleid tot een daling van de verkoopprijs met ongeveer 3,4 dollar per doos, ofwel zo'n 16 tot 20 procent vergeleken met vorig seizoen. Toch is de vraag sterk genoeg geweest om het merendeel van het extra fruit op te nemen, wat wijst op de groeiende interesse van India in grotere hoeveelheden mandarijnen."

© Radha Krishnan Fruit Company

De Zuid-Afrikaanse Nadorcott blijft volgens Kalra erg populair onder Indiase consumenten vanwege zijn uitstekende smaak. "Dit jaar zijn er aanzienlijke verbeteringen in deze variëteit te zien, met mandarijnen die worden geleverd met een prachtige kleur en een uitgebalanceerde zoetheid en een aantrekkelijke verpakking."

Wat het aanbod betreft, merkt Kalra op dat de Zuid-Afrikaanse export van mandarijnen dit seizoen gelijkmatiger is verdeeld. "Traditioneel kregen westerse markten de voorkeur, wat de inkoop bemoeilijkte en resulteerde in beperktere volumes voor India. Dit jaar lieten Zuid-Afrikaanse exporteurs meer interesse zien in zowel India als de VAE. Indiase importeurs speelden hierin een essentiële rol door leveringen soepel te laten verlopen. Ze deden dit door vroegtijdig toewijzingen, nauw samen te werken met verzendpartners en zich te concentreren op naleving en documentatie om vertragingen bij de douane te voorkomen."

© Radha Krishnan Fruit Company

Tegelijkertijd groeit de rol van Australië in de import van mandarijnen naar India gestaag. Kalra: "De Murcott-variëteit is goed ontvangen door Indiase consumenten en draagt aanzienlijk bij aan het marktaandeel van Australië. Australische mandarijnen profiteren ook van lagere tarieven dankzij de economische samenwerkings- en handelsovereenkomst tussen India en Australië (ECTA), waardoor het gebruikelijke importrecht op citrus voor Australië is teruggebracht van 33% naar 16,5%. Deze verlaging van de tarieven heeft het prijsverschil tussen Zuid-Afrikaanse en Australische mandarijnen verkleind van circa USD 4 naar USD 1 tot 1,5 per karton, wat de landingskosten voor Australisch fruit aanzienlijk concurrerender maakt."

Kalra wijt de populariteit van mandarijnen, die verder reikt dan de grote steden en ook tier 2- en tier 3-steden in India bereikt, aan verbeterde distributienetwerken, nieuwe retailformaten en de opkomst van e-commerce platforms. "De eenvoud en het gemak van mandarijnen als kant-en-klare snack trekt steeds meer consumenten aan. Met de introductie van nieuwe variëteiten zoals de Zuid-Afrikaanse Royal Honey Murcott en Tango, zijn we optimistisch over de verbetering van het bestaande assortiment en de verdere versterking van hun aanwezigheid op de Indiase markt," besluit Kalra.

Voor meer informatie:
Devanshu Kalra
Radha Krishan Fruit Company
[email protected]
www.rkfc.in

Gerelateerde artikelen → Zie meer