Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Late rassen zorgen voor 60% meer beschikbaarheid van Griekse perziken en nectarines"

De Griekse coöperatie Asepop Naoussa, met 450 leden, verkoopt haar perziken en nectarines onder het merk Vermina. Hoewel het seizoen aanvankelijk werd gekenmerkt door productiviteitsproblemen door vorst, is de productie inmiddels hersteld en draait het pakstation weer op volle capaciteit.

Toch heeft dit geleid tot commerciële druk, legt Vassilis Bougas, directeur van de coöperatie, uit: "Het einde van het seizoen verliep wat chaotisch. Aanvankelijk waren de volumes laag door de vorst, waardoor de verkoop soepel verliep. Kopers denken in eerste instantie soms dat je niet aan hen wilt leveren, maar uiteindelijk realiseren ze zich dat er sprake is van een producttekort, wat de prijzen opstuwt. Sinds eind juli staan de prijzen echter onder druk. Momenteel worden perziken verkocht voor ongeveer één euro per kilo, terwijl nectarines iets duurder zijn."

© ASEPOP Naoussa

Er zijn verschillende redenen voor deze prijswijziging: "De beschikbaarheid van ons eigen product is inmiddels met 60% gestegen ten opzichte van het begin van het seizoen. De laatrijpe rassen zijn gespaard gebleven door de voorjaarsvorst, waardoor de volumes nu weer normaal zijn. Tegelijkertijd is er meer concurrentie van goedkopere perziken op de markt, vooral uit Georgië en Armenië, in de markten die wij bedienen. Door de lage prijzen hebben we ons uit die markten moeten terugtrekken en andere markten gestimuleerd om meer af te nemen. Oekraïne is een voorbeeld van een markt waar de prijzen sterk onder druk staan. Daarnaast verschuift de aandacht van consumenten ook naar producten die later in het seizoen beschikbaar komen, zoals druiven."

Toen perziken voor de consumptiemarkt schaars waren, haalden sommige handelaren perziken voor verwerking naar de versmarkt. Asepop Naoussa weigerde echter deze ladingen met hun verse perziken te mengen. "We hebben geen industrieperziken toegevoegd, want dat zou een grote fout zijn. Het schaadt zowel de kwaliteit als de markt. Kopers zien goedkope perziken met een minder aantrekkelijke uitstraling en denken, zelfs als ze weten wat het is, dat degene die hen de perziken voor consumptie verkocht heeft, hen heeft bedrogen. Pas later, als ze het kwaliteitsverschil zien, beseffen ze de fout, maar dan zijn er al 10 tot 15 dagen verloren," benadrukt Bougas.

© ASEPOP Naoussa

Ondertussen worden er bij de fruitsorteerders grote kalibers geoogst. "Het gebied staat bekend om zijn grote fruitmaten, dat voornamelijk bestemd is voor de binnenlandse markt. Grote maten zijn commercieel minder aantrekkelijk voor de export. Europese landen geven traditioneel de voorkeur aan kleinere perziken omdat, als een grote perzik bederft, je in één keer 300 gram weggooit. Bovendien vinden Europeanen het moeilijk om een perzik van maat 4A te consumeren; het past niet in hun eetcultuur," zegt de directeur van de Griekse coöperatie.

Hij voegt eraan toe: "Eén constante factor is de populariteit van het Vermina-merk. Kopers vragen specifiek naar perziken in kratten met de Vermina-sticker. Zelfs als we uitleggen dat het ook ons fruit is zonder het merk, willen klanten het niet zonder de herkenbare branding."

Voor meer informatie:
Vasilis Mpougas
ASEPOP Naoussa
Tel: +30 69791 17397
[email protected]
https://www.asepopn.gr/en/

Gerelateerde artikelen → Zie meer