De World Container Index (WCI) van Drewry is dit jaar voor de tiende week op rij gedaald en heeft zich nu gestabiliseerd na een periode van schommelingen. Deze instabiliteit begon na de aankondiging van de Amerikaanse tarieven in april, wat leidde tot een stijging van de transporttarieven van mei tot begin juni. Vervolgens was er een scherpe daling tot midden juli, waarna de neerwaartse trend vertraagde.
© Drewry
De spottarieven op de Stille Oceaan zijn deze week gedaald. De route Shanghai-Los Angeles daalde met 3% naar $2.412 per 40 ft container, terwijl Shanghai-New York met 5% daalde naar $3.463. De periode van verhoogde inkoop door Amerikaanse retailers, die zorgde voor een vroeg piekseizoen, is afgelopen. Geconfronteerd met een vertragende economie en stijgende tariefkosten, verminderen retailers nu hun aankopen. Drewry voorspelt dat de spotprijzen op deze routes de komende weken minder volatiel zullen zijn.
© Drewry
Ook de spottarieven van Azië naar Europa zijn gedaald. Shanghai-Rotterdam daalde met 6% naar $2.973 en Shanghai-Genoa met 3% naar $2.978. Ondanks de sterke vraag en vertragingen bij Europese havens, blijft het overschot aan scheepscapaciteit de spotprijzen onder druk zetten. Drewry verwacht de komende weken verdere dalingen.
Vooruitkijkend voorziet Drewry's Container Forecaster dat het evenwicht tussen vraag en aanbod in de tweede helft van 2025 opnieuw zal verslechteren, wat zal leiden tot verdere dalingen van de spotprijzen. De omvang en timing van tariefveranderingen zullen afhangen van toekomstige Amerikaanse tariefmaatregelen en capaciteitsaanpassingen vanwege mogelijke sancties tegen Chinese schepen, die beide lastig te voorspellen zijn.
© DrewryVoor meer informatie:
Drewry
Tel: +44 207 538 0191
[email protected]
www.drewry.co.uk
