Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe zeeroute via Noordpool halveert reistijd Chinese schepen

Door spanningen in de Rode Zee (Houthi-aanvallen) zoeken rederijen alternatieve routes voor containervervoer van Azië naar Europa. De Chinese rederij Sea Legend Shipping start in september een proef met een snellere, maar duurdere route via de Noordpool: de Polar Silk Road, schrijft AD. Deze route is 13 dagen korter dan de traditionele route via het Suezkanaal, maar door gebruik van kleinere schepen en ijsbrekers zijn de kosten drie keer zo hoog (ruim €7000 per container).

De haven van Rotterdam is kritisch: het Arctisch gebied is ecologisch kwetsbaar, er is weinig hulpverlening bij calamiteiten, en de route is slechts enkele maanden per jaar bruikbaar. De nieuwe route benadrukt de groeiende samenwerking tussen China en Rusland en China's wens om minder afhankelijk te zijn van grote westerse rederijen. Lees hier meer.

Gerelateerde artikelen → Zie meer