Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Een paar jaar geleden zagen we in Europa niet zo'n dynamiek in het exotensegment"

Ecuadoraans geel dragonfruit verovert steeds meer marktaandeel in het buitenland. De vrucht is met name populair in Azië en Europa. Een nieuw handelsverdrag met Zuid-Korea biedt bijkomende kansen voor exporteurs.

© Ecuafields

Sinds 2017 teelt Ecuafields geel dragonfruit in Palora, de belangrijkste regio in Ecuador voor deze fruitsoort. Volgens verkoopdirecteur Gabriela Vallejo onderscheidt dragonfruit uit Palora zich door zijn maatvoering, zoetheid en goede verteerbaarheid.

Dankzij moderne teelttechnieken oogst het bedrijf het hele jaar door. Zo kan het inspelen op piekmomenten zoals Kerst in Europa en Chinees Nieuwjaar. Azië is inmiddels een strategische bestemming geworden. "En hoewel China zelf ook geel dragonfruit teelt, kan de kwaliteit van ons fruit uit Palora niet worden overtroffen. Vooral het handelsverdrag met Zuid-Korea roept nu hoge verwachtingen op", aldus Vallejo.

© Ecuafields

Ook Europa, de Verenigde Staten en Canada zijn belangrijke markten. De vraag naar exotisch fruit neemt toe. "In Europa zie je veel meer variatie. Spanje toont bijvoorbeeld veel interesse in granadilla's, passiefruit en zoete komkommers. Dat soort dynamiek zagen we een paar jaar geleden nog niet", zegt Vallejo.

2025 bracht echter flinke uitdagingen. Tussen april en mei leidde hevige regen in het Amazonegebied tot een flinke afname in aanbod, terwijl de vraag hoog bleef. Om daar beter op in te spelen, past Ecuafields nieuwe planningsmethodes toe.

"Qua prijs schommelt momenteel een karton van 2,5 kilo geel dragonfruit tussen €10,30 en €11,20. Ongeveer de helft van de prijs valt onder de luchtvrachtkosten. Het blijft een product met veel prijsschommelingen. Voor de VS is vooral zeevracht in gebruik, terwijl de afhankelijkheid van één luchtvaartmaatschappij in Canada logistieke knelpunten oplevert, mede door operationele problemen", legt Vallejo uit.

© Ecuafields

"In de nabije toekomst zullen Europese supermarkten strengere eisen stellen rond tracering en certificering, naast een hogere vraag naar duurzaam of biologisch geteeld fruit met een sociaal verhaal. Dat betekent processen aanpassen en hogere kosten accepteren", aldus Vallejo.

Ecuafields is in september standhouder op de Asia Fruit Logistica (stand 3F21) en op de Fruit Attraction in Madrid.

Voor meer informatie:
Gabriela Vallejo
Ecuafields
Tel: +593 99068 0618 (Ecuador)
[email protected]
www.ecuafields.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer