Marokkaanse tomatentelers staan voor een veranderende markt en fytosanitaire uitdagingen die hen dwingen hun rassenkeuze opnieuw te evalueren. Deze zomer wordt de rassenkeuze herzien, zoals bij het bedrijf Ô Fresh, legt exportmanager Oumaima Ibnoutabet uit.
"We bereiden ons voor op het komende seizoen, dat half oktober begint, en passen onze variëteiten hierop aan," zegt ze. "Deze aanpassingen zijn noodzakelijk vanwege de teeltomstandigheden – vooral de gevoeligheid van sommige rassen voor ToBRFV – en veranderende marktwensen, die vorig seizoen ongunstig uitpakten voor bepaalde variëteiten."
© Ô
Volgens de exportmanager zijn Marokkaanse pruimtomaten niet langer rendabel op de Europese markt. "De concurrentie van Europese lokale tomatentelers is te groot, en daarnaast is deze categorie erg gevoelig voor virussen. Daarom hebben we besloten te stoppen met pruimtomaten," aldus Ibnoutabet.
In plaats daarvan richt het bedrijf zich nu op andere gespecialiseerde variëteiten, zoals ronde cherrytomaten en vleestomaten. Er zijn nieuwe, virusresistente rassen geïntroduceerd, met extra aandacht voor smaak, houdbaarheid en maximale residulimieten. "Deze factoren zijn cruciaal voor onze klanten, vooral in supermarkten in het VK en Duitsland, waar de eisen het strengst zijn," voegt ze toe.
De afnemende winstgevendheid van pruimtomaten heeft ook andere telers in de regio Souss Massa, waaronder de regio Agadir, geraakt. Velen hebben besloten te stoppen met deze teelt, aldus de exporteur. Zij geeft ook aan dat telers nog steeds moeite hebben om de juiste ToBRFV-resistente variëteiten te kiezen, vanwege een gebrek aan overtuigende resultaten. Het verwijderen van besmette planten blijft vooralsnog de meest toegepaste maatregel tegen het virus. Net als vorig seizoen ligt het percentage verwijderde planten rond de 20 à 30%.
Ook de ongunstige weersomstandigheden hebben deze zomer invloed gehad op de productie. "Opeenvolgende hittegolven hebben onze activiteiten bemoeilijkt en leidden tot overproductie. Gelukkig viel deze periode samen met back-to-school promoties in Europese supermarkten, wat de consumptie heeft gestimuleerd."
"We kijken ernaar uit om het lagere rendement van pruimtomaten in het komende seizoen te compenseren. Onze volumeplannen blijven stabiel, maar we blijven de markt in de gaten houden en kunnen ons binnen drie maanden aanpassen aan eventuele extra vraag," besluit de exporteur.
Voor meer informatie:
Oumaima Ibnoutabet
Ô Fresh
Tel: +212666755718
[email protected]
www.ofreshmorocco.com