De afgelopen weken zat Ivo van Reij, van Bionana, tussen de bananen. "Letterlijk", schrijft hij op LinkedIn. "Op de farms in de Dominicaanse Republiek werd ik teruggebracht naar de kern: de mensen achter onze bananen. Hun lach, hun energie, hun trots – dát is BIONANA.org"
© Ivo van Reij
"Het eiland zelf barst van de tropische biodiversiteit: bossen, vogels, kleuren, leven overal. En dat is precies waar wij ons door laten inspireren. Want ook al zijn bananenfarms van nature vrij eentonig, bij BIONANA kijken we hoe we stap voor stap die rijkdom aan natuur kunnen terugbrengen in de farms – zoals hoe bananenplanten worden gecombineerd in biologische koffie-farms."
Maar hij zag ook de uitdagingen: "Biologisch betekent nog niet standaard werkkleding, plastic blijft een schaduwkant van het "perfecte" fruit, en energie en watergebruik kunnen slimmer."
Daarom geloven ze in organic, maar dan beter – "Voor de planeet, voor de boeren en voor jou. Samen met klanten zoals Ekoplaza bouwen we daaraan… binnenkort meer."
"En ja, er was óók tijd voor een kite met de boys van de farm – want BIONANA.org staat naast impact maken ook voor fun, energie en goodfibesonly."
© Ivo van Reij
De shirts op de foto's zijn gemaakt van bio-katoen en worden verkocht door BIONANA.org shirt. Voor ieder shirt dat bestelt, doneert BIONANA.org 1-op-1 een werkshirt aan de boeren in de Dominicaanse Republiek. "Iedere fiber van een BIONANA banaan is goood."
Bron: Ivo van Reij, LinkedIn