Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Goede oogst en kwaliteit Franse QTee peren, maatvoering blijft iets achter

De eerste QTee®-peren werden al op 15 juli geplukt in Frankrijk en begin vorige week werden de laatste partijen in de Alpen geoogst. De officiële aftrap van de afzet was op 6 augustus. Het seizoen ziet er veelbelovend uit, mede dankzij het gunstige weer van bloei tot oogst.

"Dit jaar rekenen we op 6.000 ton, een flinke sprong ten opzichte van de 3.800 ton van vorig seizoen", vertelt Stéphane Vieira, manager van het merk QTee. "Dat komt vooral door jonge boomgaarden die nu voor het eerst vol meedraaien en doordat het weer de groei goed heeft ondersteund. Geen vorstschade, geen hagel en een goede bestuiving: het tegenovergestelde van vorig jaar."

© QTee

De droogte had wel wat invloed op de maatvoering, maar het totaalbeeld is zeer positief. "De telers hebben het goed gedaan. De kwaliteit is uitstekend, zowel qua uiterlijk als smaak. We hadden graag wat grotere maten gezien, maar over de oogst als geheel zijn we heel tevreden."

Goede start in de handel
Augustus is niet de populairste maand voor perenconsumptie, maar de start van de verkoop verliep toch vlot. "Onze afnemers deden meteen mee. In september verwachten we een flinke toename in de vraag, het einde van het seizoen is voor november. Sinds de marktintroductie in 2022 krijgen we bijzonder goede reacties. Consumenten waarderen vooral de frisse uitstraling en de knapperige, sappige bite. QTee is ideaal als snackpeer, helemaal in lijn met de huidige trends."

Een consumententest van het CTIFL in 2022 bevestigde dit beeld: bijna 90% van de 200 deelnemers gaf een positieve beoordeling, iets wat zelden voorkomt bij fruit. "QTee helpt duidelijk om de peer opnieuw uit te vinden en ook een jonger publiek aan te spreken", aldus Vieira.

© Wouters France

Export groeit door
Voorlopig richt de focus zich op de Franse markt, maar ook de export krijgt steeds meer gewicht. "We willen eerst de Franse markt maximaal bedienen, maar ondertussen bouwen we onze export verder uit. Vorig jaar ging al 15% naar onder meer Duitsland, Engeland en zelfs naar bestemmingen als Dubai en Midden-Amerika. Dat liep uitstekend. De peer is goed transporteerbaar en blijft lang mooi, ideaal voor markten in het zuidelijk halfrond waar blush-peren gewild zijn. Dit jaar mikken we op 20% exportaandeel."

© QTee

Doelstelling in aanplant bereikt
Seizoen 2025/2026 markeert een mijlpaal: het eerste aanplantingsplan is afgerond. In totaal staan er nu 220 hectare Qtee in Frankrijk. "Met dat areaal verwachten we een potentieel van 10.000 ton zodra de boomgaarden volledig op productie zijn. Dat is een belangrijke grens om dit ras stevig in de markt te verankeren. Daarom maken we nu een eerste balans op: hoe doet de peer het teelttechnisch en commercieel op de langere termijn? Of we een tweede aanplantingsronde starten, beslissen we later. Voorlopig ligt dat niet op tafel."

Voor meer informatie:
Stéphane Vieira
Wouters France
[email protected]

Gerelateerde artikelen → Zie meer