Tholen - Waarom loopt de verkoop van perziken, nectarines en abrikozen terug in België? En wat kunnen AGF-handelaren doen om het tij te keren? Jan Prinsen van het Belgian Fresh Food Institute deelt zijn zorgen en biedt oplossingen in een gratis te downloaden opleidingsbrochure.
© Belgian Fresh Food Institute
De Belgische steenfruitverkoop staat onder druk. Volgens Jan gaat het met de verkoop van perziken, nectarines en abrikozen al enkele jaren de verkeerde kant op. "Zijn retailers te sterk op prijs gaan werken de laatste jaren en te weinig op kwaliteit? Ik denk het. Ik constateer dat het lekker sappig zijn van steenfruit een stuk verloren is gegaan. De goede Franse merken in steenfruit zijn in de volle zomer en productie in de Belgische retail bijna verdwenen." Ook ziet hij dat de presentatie en belevenis anders is geworden. "Een mooie perzik en nectarine komen minder tot hun recht in een plastiek kist."
© Belgian Fresh Food Institute Jan Prinsen van het Belgian Fresh Food Institute
De achteruitgang van kwaliteit gaat hand in hand met het achteruitgaan van de stielkennis binnen retail en winkels. "Hoeveel retailers zouden nog zelf kunnen beslissen welke merken en kwaliteit ze willen verkopen in steenfruit?"
© Belgian Fresh Food Institute
Om het verbruik niet verder te laten dalen ontwikkelde het Belgian Fresh Food Institute een praktische opleidingsbrochure met verkooptips, die hij gratis ter beschikking stelt. Uit de brochure komen duidelijke aanbevelingen naar voren die handelaren en verkopers meteen kunnen toepassen. Steenfruit verkoopt pas echt goed met de juiste aanpak. Niet te vroeg starten, zorgen voor herkenbare merken en kalibers, en een aantrekkelijke presentatie zijn cruciaal. Dagelijks proeven en kwaliteitscontrole versterken vertrouwen bij de klant. Uitleg over herkomst geeft extra beleving én stimuleert de verkoop.
© Belgian Fresh Food Institute
Hij benadrukt dat er geen merk of commerciële partij achter dit initiatief zit. "Het is puur uit liefde voor het product en de sector. Met meer kennis kunnen we samen zorgen dat de consument opnieuw lekker Europees steenfruit vindt." En dat is belangrijk, want steenfruit is meer dan zomaar een zomers product. "Het kan een motor zijn voor de uitstraling van een hele winkel. Wanneer klanten week na week lekkere perziken, nectarines en abrikozen vinden, groeit het vertrouwen in het volledige AGF-assortiment. Zo kan seizoensfruit niet alleen de verkoop stimuleren, maar ook de band met de consument versterken", besluit Jan.
© Belgian Fresh Food Institute
Klik hier om de gratis opleidingsbrochure Steenfruit te downloaden.
Voor meer informatie
Jan Prinsen
Belgian Fresh Fruit Institute
Lucien Reychlerstraat 53
9250 Waasmunster, België
[email protected]
www.belgianfreshfoodinstitute.be