Een gedurfd initiatief laat zien hoe innovatieve packaging, gecombineerd met passie voor het product, de markt nieuw leven kan inblazen. "Melone tra le stelle", een project van het Italiaanse Agricola Dalzini, bracht speciaal voor de week van de meteorenregen (5–13 augustus) – in Italië "de week van San Lorenzo" genoemd – een gelimiteerde oplage meloenen op de markt, verpakt in het thema van de sterrenhemel.
© Agricola Dalzini
Volgens Luca Dalzini reageerde de markt verrassend enthousiast. "Het liep allemaal wat stroef in de meloenenmarkt, maar dankzij deze actie met een leuke verpakking kwam er weer beweging in."
© Agricola Dalzini
De meloenen waren bedoeld voor speciaalzaken en luxe groentewinkels, niet voor supermarkten of marktkramen. "We mikten op die iets chiquere fruitwinkels", zegt Dalzini. Zo sluit het thema ook aan bij andere feestverpakkingen die je wel eens ziet rond Valentijnsdag.
De gladden meloenen en netmeloenen zaten in stapelbare kartons (30 x 40 cm) met vijf à zes stuks per krat. De dozen waren bedrukt met een sterrennacht en droegen een door Luca Dalzini bedacht opschrift: "In deze nachten waarin de hemel tot leven komt, is elke ster een droom, een wens, een belofte die straalt."
© Agricola Dalzini | © Agricola Dalzini |
Aan elke meloen hing een kaartje met touw, bedrukt met sterren en de naam van het project: "Le notti di San Lorenzo". Zelfs een houten sterretje werd mee verpakt. Deze details maakten zichtbaar indruk bij de klanten.
© Agricola Dalzini
De actie duurde kort, maar het aantal geleverde pallets was aanzienlijk. Dalzini is meer dan tevreden: "Het was een goed doordacht plan. En het werkte. Toen ik op de markten ging kijken, bijvoorbeeld in Brescia, zag ik blije gezichten. De klanten vonden het echt mooi."
© Agricola Dalzini | © Agricola Dalzini |
De productie en bedrukking namen zo'n 15 tot 20 dagen in beslag, maar de voorbereiding duurde bijna een jaar. "Als je werkt puur voor geld, dan wordt het werk zwaar en leeg", zegt hij. "Maar als je werkt vanuit iets groters, namelijk de liefde voor je vak, dan voelen mensen dat. En dan blijft het hangen."
© Agricola Dalzini
Toch wijst Luca ook op de uitdagingen. Het weer is grilliger dan ooit. "Tien dagen kou en dan ineens 40 graden op één dag: dat houden planten niet vol. Vooral jonge pompoenen hebben het nu zwaar. En dat merk je ook in de verkoop, zoals eind juli. De vraag viel stil toen het afkoelde. Nu het weer warm is, trekt de consumptie gelukkig weer aan. Maar het blijft een jojo."
Voor meer informatie:
Luca Dalzini
Agricola Dalzini
Tel: +39 346 0169026 (Italië)
[email protected]



