Tholen - Het seizoen voor de Corina peer, een vroege selectie van de Conference, is alweer op zijn einde gelopen. Deze peer, die vermarkt wordt door vijf distributeurs in België en Nederland, luidt het nieuwe seizoen in. "En het is, mijns inziens, een mooie voorproef geweest op hoe het nieuwe Conference seizoen zal gaan", vertelt Louis De Cleene van Devos-Wouters. "De markt begon leeg. Er was een goede vraag en we hebben aan goede prijzen kunnen verkopen."

De Corina verkoop viel voor het bedrijf dit seizoen perfect tussen het oude en nieuwe perenseizoen. "Alles verliep volgens plan, tot op de dag en zelfs tot op het uur", lacht hij. "30 juli hebben we de laatste oude Conference verkocht. De 31ste zijn we gestart met de Corina. Die sortering liep door tot 12 augustus, waarna we de 13de weer met Conference van start konden gaan. Over de verkoop van de laatste weken zijn we ook zeer tevreden, zowel voor Corina als voor Conference. De markt was echt zo goed als leeg. Voor beide variëteiten werden er toch redelijk wat kilo's geplukt, voor Corina zeker meer dan geschat en dus was het niet zo evident om dat 'overvolume' weg te werken, maar de Corina telers zullen hopelijk ook tevreden zijn over de prijzen die er ook mee zijn gemaakt."
Het is een ander verhaal dan vorig seizoen, toen er nog veel oude oogst op de markt was op het moment van de start van de Corina. "Er bleef toen veel over. We zien ook dat de markt in dat opzicht veranderd is in de afgelopen jaren. Vroeger werd nieuwe, verse oogst altijd boven oude peren verkozen, maar dat is nu gevoelig anders. Prijs voert jammer genoeg de boventoon. Daardoor was Corina een moeilijk verhaal vorig jaar, waarin we desalniettemin gezien de omstandigheden nog goede prijzen hebben kunnen regelen richting onze vaste klanten. Dit jaar hebben we echter effectief een mooie vraag gezien, wat het toch makkelijker werken maakt." Devos-Wouters blijft zich met Corina graag richten op de binnenlandse markt. "Toch gaat er ook redelijk wat richting export. Vooral de kleinere maten vinden hun weg naar Scandinavië of het VK, maar die verkoopkanalen zijn redelijk in balans."

Van concurrenten naar klanten
Nu is er dus een week de overstap gemaakt op het nieuwe Conference seizoen. "Ook daar hebben we mooie vooruitzichten. De peren zijn zeer mooi. Groen, glad en bovendien hebben we uitzonderlijk veel klasse 1 fruit. Met wat we tot nu toe gesorteerd hebben, zitten we rond de 95 procent klasse 1. Dat is ongezien. Bovendien is het suikergehalte top, dus dat maakt het makkelijker handelen, de consument zal in eerste instantie makkelijk op het oog kopen en door de smaak herhaalaankopen doen. Dat is ook wat je wilt, want de eerste peren van het seizoen zetten uiteindelijk de toon voor de rest van het jaar naar de consument toe."
"Daarnaast hebben we ook meer volumes beschikbaar dan vorig jaar", zo gaat Louis verder. "Het is wel wisselend, haast van dorp tot dorp. Sommige telers zeggen veel meer te plukken, anderen moeten dan weer lege voorraadbakken, die ze al in het veld gezet hadden, terug naar binnen rijden. Toch zijn er over het algemeen voldoende peren om mooi te kunnen verkopen. Daarbij hebben we het voordeel dat we dit jaar zien dat er veel landen zijn die anders concurrentie in verkoop waren, maar dit jaar eerder klant zullen worden. Italië is een klassiek voorbeeld van een land dat elk jaar meer verschuift van een export- naar een importland in peren. Ook de Balkanlanden, die anders die regio en het oosten beleveren, hebben een gevoelig mindere oogst, waardoor je merkt dat die al vragend zijn naar Conference. Ik verwacht dat de oogst dan ook goed gaat laden dit seizoen."
© Devos-Wouters
Voor meer informatie:
Louis De Cleene
Devos-Wouters
+32 16 77 97 58
[email protected]
www.devosgroup.com