Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uit de oude doos: Nippress Forwarding in Rotterdam

© Primeur

In Primeur nummer 2 van 25 augustus 1989, met special Transport en koelen, een artikel over transporteur Nippress Forwarding in Rotterdam. De redactie gaat in gesprek met directeur Theo van Es.

Uit de oude doos: Nippress Forwarding B.V., Rotterdam: Dynamische groei in opleggerstransport

In 1978 gestart met vijf opleggers, elf jaar later een wagenpark van meer dan tweehonderd opleggers waarvan zeventig voor koel- en vriestransport. Ziedaar in één regel de dynamische groei van het Rotterdamse expeditiebedrijf Nippress Forwarding B.V.

Voor het schrijven van zijn 'succes-story' heeft de 36-jarige oprichter en directeur Theo van Es een simpele verklaring: "Elke dag opnieuw je meer voor je klanten inzetten dan een ander en daarbij nog eens extra service bieden. Dat moet wel, want de concurrentie in deze sector van het beroepsgoederenvervoer is zwaar."

Ervaring
Ondanks zijn jeugdige leeftijd kan Theo van Es al op een 18-jarige ervaring in het Engeland-transport bogen. Nippress is van oorsprong een Engels bedrijf, gerund door twee broers in Hull. In 1978 begon Van Es met zijn compagnon J. van Rijn en met financiële ruggensteun van de Engelsen in Rotterdam een nevenvestiging met vijf opleggers. Na enige tijd nam het duo Van Es/Van Rijn de aandelen van de Engelse onderneming over en sinds 1982 is het Rotterdamse bedrijf geheel zelfstandig. Wat wel bleef, is de nauwe samenwerking op transportgebied met Nippress-Hull, waarbij zich intussen ook een filiaal in het Zuid-Engelse Felixstowe heeft gevoegd. Op deze wijze worden zowel het noordelijk als zuidelijk deel van Engeland door Nippress bestreken.

© Primeur
Directeur Theo van Es, 18 jaar ervaring in opleggerstransport

Charter
Nippress-Rotterdam, gevestigd aan de Albert Plesmanweg vlak bij de Waalhaven, werkt uitsluitend met eigen opleggers. De trekkers en chauffeurs worden op vaste basisvoorwaarden van andere bedrijven gecharterd, en wel van week tot week. De vrachten bestaan voor meer dan 80% uit AGF-produkten bestemd voor de Engelse markt. Voor de overtocht wordt gebruik gemaakt van vrijwel alle ferryverbindingen vanuit Nederland en België. Dagelijks steken 40 tot 60 geladen opleggers van Nippress de Noordzee over.

Theo van Es: "We hebben bewust gekozen voor specialisatie in opleggers, omdat we ons dan helemaal op het investeren in deze transportmiddelen kunnen concentreren. We behoeven ons geen zorgen te maken over de kosten van chauffeurs en trekkers. Op deze manier kunnen we met een minimale kantoorbezetting het maximum resultaat bereiken." De huifopleggers zijn geleverd door de firma Groenewegen te Etten-Leur, terwijl de koel- en vries-opleggers afkomstig zijn van de firma Lamboo uit Zoetermeer.

© PrimeurHet pand van Niprpress Forwarding in Rotterdam

Kritiek op Engelse douane
Weinig te spreken is Van Es over het optreden van de Engelse douane. "Onder het mom van controle op mogelijke smokkel van drugs gebeurt het vaak dat de lading van onze opleggers helemaal uitgepakt moet worden om nagekeken te worden, wat ontzettend veel oponthoud tot gevolg heeft. Ook gebeurt het wel dat er talrijke gaten in de isolatiewanden van een koel- of vriesoplegger worden geboord om te zien of daar mogelijke contrabande is verborgen. Het herstel van de schade komt voor onze rekening.

Ook wat betreft de in Engeland geldende maten en gewichten kennen ze daar geen enkel pardon. Wanneer het voor Engeland geldende maximum treingewicht van 38 ton met slechts enkele honderden kilo's wordt overschreden, zijn ze in staat om zo'n combinatie een rijverbod op te leggen. Nee, op veel medewerking en tolerantie hoef je als buitenlandse vervoerder in Engeland niet te rekenen. De Nederlandse vervoerders op Engeland hebben over deze gang van zaken een scherp protest ingediend bij de A.F.T.O., de Associatie van Ferry Transportondernemingen."

Ook in België
Sinds kort heeft Nippress-Rotterdam een joint-venture (50%) met het Belgische transportbedrijf Inseco te Zeebrugge, dat ladingen vanuit België naar Engeland behandelt. De nieuwste activiteit van het Rotterdamse bedrijf is het inzetten van bulkopleggers naar Engeland. Dit zijn 24-tons opleggers waarin aardappelen en dergelijke worden gestort. De heer Van Es: "We zijn begonnen met vijf tweedehandse bulkopleggers en nu hebben we al in een tiental geïnvesteerd. Dit voor Engeland vrij unieke vervoer loopt als een trein."

© Primeur
Het pand in Rotterdam

Wanneer we hem vragen naar zijn verwachtingen met betrekking tot het goederenvervoer via de komende Kanaaltunnel zegt Theo van Es: "Persoonlijk zie ik die tunnel niet als een groot gevaar voor de huidige transporten naar Engeland. Ik geloof dat er weinig Nederlandse bedrijven zullen zijn die hun produkten straks op de trein naar Engeland zullen zetten, zeker niet in de hoeveelheden."

Bron: Primeur | 4e jaargang | nummer 2 | 25 augustus 1989

Gerelateerde artikelen → Zie meer