Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Export Rockit appelen naar China met 140% gegroeid in vijf jaar tijd

2025 begon uitstekend voor Rockit™ met een stevige oogst van topkwaliteit. De appeltjes zijn dit jaar opvallend zoet en knapperig. Meer dan 230 miljoen premium Rockit appelen zullen wereldwijd hun weg naar de markt vinden. "Dankzij gunstige weersomstandigheden hebben we een mooie maatvoering, sterke kleuring en nauwelijks last van ziekten of plagen", aldus Grant McBeath, CEO van Rockit Global.

Rockit is geen gewone appel. Het merk heeft alle stappen in de keten in handen, van teelt tot distributie en marketing. "Onze ambitie is om het meest geliefde appelmerk ter wereld te worden. Daarom blijven we innoveren en investeren in elk onderdeel van de keten. Dat slaat aan: onze merkwaardering ligt momenteel op een recordhoogte van 90 procent, vier procent hoger dan in het vierde kwartaal van 2024."

© Rockit

Export vanuit Nieuw-Zeeland is met ruim 40 procent gestegen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De belangrijkste groeimarkt blijft het Chinese vasteland, gevolgd door Taiwan, Hongkong, Zuidoost-Azië, Noord-Amerika en het Midden-Oosten.

China blijft speerpunt
"China is goed voor de helft van onze totale afzet. In de afgelopen vijf jaar zijn we daar met bijna 140 procent gegroeid", vertelt McBeath. "We richten ons wereldwijd op gezond en lekker snacken, en in China passen we die strategie lokaal aan, afgestemd op het eetgedrag en de voorkeuren van Chinese consumenten. Ze zijn dol op onze kleine, knapperige appelen, en ze zijn ook trouw aan ons merk."

© Rockit

Om beter aan te sluiten bij de Chinese markt, ontwikkelde Rockit een marketingaanpak rond consumptiemomenten. Dat resulteerde in verschillende verpakkingsvormen: de Snack Pack voor impulsaankopen, de Daily Pack voor regelmatige snackers, de Family Pack om te delen, en een Gift Pack voor feestdagen en cadeaugelegenheden.

Daarnaast werd het team in China flink uitgebreid. Deze lokale aanwezigheid versterkt de zichtbaarheid van het merk, maakt betere samenwerking met distributeurs mogelijk en breidt het wereldwijde netwerk verder uit. Rockit opende ook twee flagship stores in de twee grootste groothandelsmarkten van China, en zette stevige marketingcampagnes op, zowel online als in de fysieke handel. Die aanpak wordt positief ontvangen in de moderne retail.

Een opvallende nieuwigheid is de introductie van het merkfiguurtje Rocki, dat in alle nieuwe productlijnen voorkomt. Later dit jaar volgt ook een nieuwe serie cadeauverpakkingen en etiketten, speciaal voor de Chinese markt.

© Rockit

Samenwerking met Xian Feng
Rockit sloot onlangs een samenwerking met Xian Feng, een van de drie grootste fruitwinkelketens in China met maar liefst 2.400 filialen. Deze partner opent dit jaar maandelijks vijftig nieuwe winkels, wat Rockit de kans geeft om hun distributie verder te verdiepen in deze strategische markt. "Deze samenwerking bevestigt het vertrouwen dat we in China hebben opgebouwd. De ondertekening werd zelfs bijgewoond door de Nieuw-Zeelandse premier Christopher Luxon en andere hoogwaardigheidsbekleders. Dat is een primeur voor ons."

Rockit is als standhouder aanwezig op de Asia Fruit Logistica in Hal 5, stand J01.

Voor meer informatie:
Anna Murray
Rockit
Tel: +64 6 974 2802 (Nieuw-Zeeland)
[email protected]
www.rockitapple.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer