Het waren roerige weken voor Hanneke Versteijnen en Bart Vromans van kwekerij TerraVie in Loon op Zand. Zij moesten 1.500 frambozenplanten vernietigen wegens een tekort aan afnemers. ZLTO-bestuurder Remco Beekers stelt dat dit een pijnlijk voorbeeld is van een bredere trend.
© ZLTO
Versteijnen en Vromans zijn blij dat ze een ingevroren partij frambozen van 1.000 kilo nog konden verkopen aan No Waste Army, maar doen er alles aan om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen. Ze voelen zich behoorlijk in de steek gelaten door een paar afnemers.
'Twee afnemers hebben minder frambozen bij ons afgenomen dan we in de winter hebben afgesproken', aldus Versteijnen. 'Ze voerden als redenen op dat ze plots ook bij een andere biologische teler konden afnemen en dat ze wegens vakantie te maken hadden met tegenvallende winkelverkoop. Intussen hadden wij natuurlijk alle kosten gemaakt. Dat noem ik geen fijne en constructieve samenwerking.'
Versteijnen stelt dat haar onderneming altijd kan terugvallen op een aantal trouwe afnemers. 'Maar als er ineens twee wegvallen, dan gaat het hard', verklaart ze. 'We zijn inmiddels in gesprek met een paar nieuwe afnemers en gaan ervan uit dat we met hen wel goede afspraken kunnen maken.'
Een overschot op de Nederlandse markt
Een ander probleem is dat de Spaanse en Marokkaanse frambozen dit jaar laat waren, waardoor een overschot is ontstaan op de Nederlandse markt. Omdat vooral biologische frambozen vaak duurder zijn, blijven Nederlandse telers met hun producten zitten.
Volgens ZLTO-bestuurder Remco Beekers gebeurt dit vaker, ook in de gangbare teelten. 'Het is niet de dagelijkse praktijk, maar we hebben dit soort situaties in het verleden meegemaakt in de teelt van bijvoorbeeld prei, appelen, wortelen en peren. Het is natuurlijk doodzonde dat we dit soort producten hier kunnen produceren en dat de afzet vervolgens achterwege blijft.'
Er is meer bewustwording nodig
De retail heeft een belangrijke rol door verder te kijken dan alleen de prijs van groente en fruit, vindt Beekers. 'Door onder meer scherpe wet- en regelgeving en hoge arbeidskosten kunnen we nu eenmaal niet zo goedkoop produceren als in het buitenland', zegt hij.
'Verder zouden consumenten in de supermarkt vaker de voorkeur moeten geven aan gezonde, duurzame en veilige producten uit eigen land. Er is meer bewustwording nodig. Terwijl boeren en tuinders in Nederland het hoofd nauwelijks boven water kunnen houden, halen wij ons voedsel steeds vaker uit verre landen, aangejaagd door de reclames van de supermarkt', stelt de ZLTO-bestuurder.
Het is tijd voor een wake-up call
Volgens Beekers is het tijd voor een wake-up call. 'Door bewust te kiezen voor seizoensgebonden voedsel van dichtbij, kunnen we al een wereld van verschil maken. Door te accepteren dat kwaliteit een prijs heeft, geven we boeren de ruimte om duurzaam te produceren. Alleen zo bouwen we verder aan een veerkrachtig voedselsysteem en aan een gezonde, weerbare samenleving.'
Bron: ZLTO