Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wat gaan Braziliaanse fruitexporteurs doen na nieuwe Amerikaanse tarieven?

De invoering van Amerikaanse invoerrechten van 50% op diverse Braziliaanse producten, waaronder groenten en fruit, leidt tot bezorgdheid over de toenemende concurrentie op de Braziliaanse binnenlandse markt. Analisten wijzen erop dat deze maatregel zou kunnen resulteren in lagere consumentenprijzen en een daling van de marges voor telers.

Valeska Ciré, vertegenwoordiger van de International Fresh Produce Association (IFPA) in Brazilië, stelt dat de sector "uitkijkt naar een dialoog". Ze gaf aan dat, hoewel exporteurs naar nieuwe markten zoeken, het herverdelen van containers die oorspronkelijk voor de VS bedoeld waren, een complexe zaak is en dat de marges van telers waarschijnlijk direct zullen afnemen. "Een groter aanbod kan leiden tot meer concurrentie en dalende prijzen, wat ongunstig is voor de telers", verklaarde ze tijdens The Brazil Conference & Expo op 6 en 7 augustus in São Paulo.

IFPA telt wereldwijd 3.000 leden en 160 bedrijven in Brazilië, variërend van kleinschalige tot grote ondernemingen, waaronder telers van mango's, druiven, meloenen, aardbeien en appels. Ciré benadrukte dat ze allemaal de impact van de veranderingen in de tarieven zullen voelen.

Van de $1,3 miljard die Agrícola Famosa in 2024 exporteerde, was de VS goed voor ongeveer 12%, wat neerkomt op ongeveer $140 miljoen. De belangrijkste markt voor het bedrijf is Europa, dat 70% van de productie afneemt. Toch uit oprichtend partner Luiz Roberto Barcelos zorgen over de impact van de tariefverhogingen. "Het is een aanzienlijk volume; de prijs zal onvermijdelijk dalen."

Barcelos verklaarde dat Amerikaanse importeurs bereid zijn lagere marges te accepteren en een deel van de kostenstijging door te berekenen aan de consument. Sommige Braziliaanse exporteurs zijn ook bereid hun eigen marges te verlagen. Naar verwachting zullen hogere prijzen in de VS de consumptie vertragen en de import uit andere landen zoals Ecuador en Peru stimuleren. Indien de tarieven blijven gehandhaafd, zal de binnenlandse productie waarschijnlijk afnemen. "De prijs zal uiteindelijk betaald worden door de Braziliaanse telers, de importeurs en de Noord-Amerikaanse consumenten," voegde Barcelos eraan toe.

Hij beschreef het openen van nieuwe markten als een proces dat tijd vergt. "Het heeft ons zeven jaar gekost om meloenen naar China te exporteren en vier jaar om druiven te exporteren. Het is mogelijk om nieuwe markten te openen, maar dit zal minimaal twee jaar duren. Deze oplossing biedt geen verlichting voor de mango's die momenteel aan de boom hangen en op oogst wachten."

Ciré pleitte ook voor seizoensgebonden markten. "Een sterkere binnenlandse vraag zou een grote markt creëren die het grotere aanbod kan opvangen," merkte ze op.

Bron: Abrafrutas

Gerelateerde artikelen → Zie meer