Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Huismerken worden meer zichtbaar binnen de foodservice

Huismerken worden in foodservice ook steeds zichtbaarder in de voorkant van de zaak. Inmiddels geeft 28% in een onderzoek van GROUP7 aan huismerken zichtbaar voor de gast of klant te gebruiken. De helft van de ondervraagde ondernemers stelt dat de kwaliteit van huismerken gelijkwaardig is aan A-merken, en ruim een derde vindt huismerkproducten zelfs beter van kwaliteit.

Kostenoverwegingen spelen binnen de foodservice de belangrijkste rol bij de keuze voor huismerken. Na de lagere prijs wordt een goede prijs-kwaliteitverhouding het vaakst genoemd. Ondernemers baseren deze keuzes vaak op eerdere merkervaring en proeverijen of demonstraties.

Aan de andere kant noemen ondernemers betrouwbaarheid, een constante smaak en betere smaak als voornaamste redenen om in bepaalde gevallen toch voor een A-merk te kiezen. Vooral in productgroepen zoals frisdrank is de voorkeur voor A-merken nog duidelijk: Daar geeft 78% van de ondervraagde ondernemers de voorkeur aan een A-merk. Ook koffie, thee en friet wordt een aanzienlijk deel als A-merk ingekocht.

Ondernemers zien ook belemmeringen bij een keuze voor huismerken. Als grootste nadeel van een huismerk ten opzichte van een A-merk ervaren zij dat bij een wisseling van groothandel de producten moeten worden aangepast. Dit aspect wordt door 31% van de respondenten genoemd. Daarnaast geven ze aan dat huismerkproducten minder bekend zijn bij hun gasten en dat het assortiment beperkter is.

Van de respondenten die nu huismerken gebruiken, verwacht 30% een verdere toename van huismerkgebruik op middellange termijn. Slechts een klein deel denkt dat het aandeel huismerken zal afnemen en 64% verwacht dat het gebruik van huismerkproducten in hun zaak de komende twee jaar ongeveer gelijk zal blijven.

Bron: GROUP7