Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Mercedes-Benz viert 30 jaar Vito

In 2025 viert de Mercedes-Benz Vito zijn 30-jarig bestaan. Sinds de introductie in 1995 heeft de middelgrote bedrijfswagen een vaste plaats verworven in uiteenlopende sectoren, waaronder ambachtelijke bedrijven, dienstverleners, hulpdiensten en stedelijke distributie.

© Mercedes-Benz

De Vito staat bekend om zijn compacte afmetingen in combinatie met een hoog laadvermogen en een breed scala aan uitvoeringen. Naast conventionele aandrijflijnen zijn er sinds 2010 ook elektrische varianten beschikbaar. Met de huidige eVito biedt Mercedes-Benz een model met een actieradius tot 432 km (WLTP), gericht op emissievrije inzet in stedelijke gebieden.

Bijna een kwart van de wereldwijde omzet van Mercedes-Benz Vans komt voor rekening van de middelgrote bestelwagens Vito en eVito. Beide modellen worden geproduceerd in de fabriek in Vitoria-Gasteiz in Spanje, waar de productie in 1995 begon.

Eerste generatie (1995 - 2003)
De eerste Vito werd in 1995 geïntroduceerd als voorwielaangedreven bestelwagen in de gewichtsklasse van 2,6 tot 2,8 ton. Het model had dwarsgeplaatste viercilinder diesel- en benzinemotoren, een laadvermogen van circa 1.000 kg en een laadvolume van bijna 5 m³. De compacte hoogte van 1,89 meter maakte parkeren in stedelijke parkeergarages mogelijk. Standaard waren onder meer ABS, stuurbekrachtiging en een bestuurdersairbag. In 1996 ontving de Vito de titel Van of the Year. Na een facelift in 1999 kwam de totale productie op circa 473.000 voertuigen.

© Mercedes-Benz

Tweede generatie (2003 - 2014)
Met de tweede generatie werd overgestapt op achterwielaandrijving, met optioneel vierwielaandrijving. Het laadvermogen steeg naar 1.295 kg en het aanbod werd uitgebreid met drie lengtes, twee dakhoogtes en vijf motorvarianten. In 2005 werd de Vito opnieuw Van of the Year. Een bijzondere ontwikkeling was de introductie van de elektrisch aangedreven Vito E-CELL in 2010, met een 70 kW elektromotor en een actieradius van circa 130 km. In totaal werden bijna 750.000 exemplaren van deze generatie verkocht.

Derde generatie (2014 - heden)
De derde generatie werd in 2014 gepresenteerd, met keuze uit voor-, achter- en vierwielaandrijving en een lengte tot 5,37 meter. In 2018 volgde de volledig elektrische eVito. In 2020 kreeg de Vito nieuwe dieselmotoren uit de OM 654-serie, een 9G-TRONIC automaat en extra rijassistentiesystemen.

De meest recente vernieuwingen kwamen in 2024, met onder meer het MBUX-infotainmentsysteem, verbeterde connectiviteit, multibeam LED-verlichting en nieuwe veiligheidsvoorzieningen zoals actieve rem- en spoorassistentie. Nieuw is ook een benzinemotor met mild-hybridetechnologie.

© Mercedes-Benz

Productie in Vitoria
De Vito en eVito worden geproduceerd in de fabriek in Vitoria-Gasteiz, waar ook de V-Klasse en EQV van de band rollen. De fabriek heeft 4.800 medewerkers en beslaat 373.000 m² productieoppervlak. In maart 2024 werd gestart met een uitbreiding voor toekomstige productie van modellen op het nieuwe, volledig elektrische VAN Electric Architecture-platform (VAN.EA), gepland voor 2026.

De adviesprijzen beginnen in Nederland bij € 35.185 exclusief btw en bpm voor de Vito, en € 54.710 exclusief btw voor de eVito.

Voor meer informatie:
Mercedes-Benz
Tel.: 00800-97 77 7777
www.mercedes-benz.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer