Recent is Selman Transporten onderwerp geweest van onderzoek door werknemersorganisatie CNV, in het kader van de naleving van de cao Beroepsgoederenvervoer. Op LinkedIn reageert het transportbedrijf op het onderzoek:
© Selman Transporten
"Dit onderzoek heeft ruim anderhalf jaar geduurd en is door Selman als (zeer) onprettig ervaren. Al bij aanvang had Selman het gevoel met 3 – 0 achter te staan, waarbij het woord van de werknemer per definitie als juist werd aangenomen. Al snel werd duidelijk dat de cao geen ruimte laat voor eigen interpretaties, zelfs niet als dit in het voordeel is van de werknemer of van het bedrijf."
"Het onderzoek is inmiddels afgerond. Het leidde ertoe dat enkele nabetalingen moesten worden gedaan. Daarnaast ontving Selman een boete van €2.500, die onder protest is voldaan. De kosten wogen niet op tegen de baten, dus is het bedrag maar gewoon overgemaakt. Selman zal de cao voortaan zeer strikt volgen."
Wat is nu de essentie van dit alles? De cao Beroepsgoederenvervoer is een standaard cao. Even ter verduidelijking, volgens ChatGPT:
𝙀𝙚𝙣 𝙨𝙩𝙖𝙣𝙙𝙖𝙖𝙧𝙙 𝙘𝙖𝙤 (𝙘𝙤𝙡𝙡𝙚𝙘𝙩𝙞𝙚𝙫𝙚 𝙖𝙧𝙗𝙚𝙞𝙙𝙨𝙤𝙫𝙚𝙧𝙚𝙚𝙣𝙠𝙤𝙢𝙨𝙩) 𝙞𝙨 𝙚𝙚𝙣 𝙘𝙖𝙤 𝙬𝙖𝙖𝙧𝙫𝙖𝙣 𝙙𝙚 𝙖𝙛𝙨𝙥𝙧𝙖𝙠𝙚𝙣 𝙨𝙩𝙧𝙞𝙠𝙩 𝙢𝙤𝙚𝙩𝙚𝙣 𝙬𝙤𝙧𝙙𝙚𝙣 𝙣𝙖𝙜𝙚𝙡𝙚𝙚𝙛𝙙. 𝙒𝙚𝙧𝙠𝙜𝙚𝙫𝙚𝙧𝙨 𝙢𝙤𝙜𝙚𝙣 𝙣𝙞𝙚𝙩 𝙖𝙛𝙬𝙞𝙟𝙠𝙚𝙣 𝙫𝙖𝙣 𝙙𝙚 𝙗𝙚𝙥𝙖𝙡𝙞𝙣𝙜𝙚𝙣 𝙞𝙣 𝙙𝙚 𝙘𝙖𝙤, 𝙯𝙚f𝙡𝙨 𝙣𝙞𝙚𝙩 𝙖𝙡𝙨 𝙙𝙞𝙩 𝙞𝙣 𝙝𝙚𝙩 𝙫𝙤𝙤𝙧𝙙𝙚𝙚𝙡 𝙫𝙖𝙣 𝙙𝙚 𝙬𝙚𝙧𝙠𝙣𝙚𝙢𝙚𝙧 𝙯𝙤𝙪 𝙯𝙞𝙟𝙣.
𝙆𝙚𝙣𝙢𝙚𝙧𝙠𝙚𝙣 𝙫𝙖𝙣 𝙚𝙚𝙣 𝙨𝙩𝙖𝙣𝙙𝙖𝙖𝙧𝙙 𝙘𝙖𝙤:
• 𝘼𝙛𝙬𝙞𝙟𝙠𝙚𝙣 𝙞𝙨 𝙣𝙞𝙚𝙩 𝙩𝙤𝙚𝙜𝙚𝙨𝙩𝙖𝙖𝙣, 𝙤𝙤𝙠 𝙣𝙞𝙚𝙩 𝙞𝙣 𝙞𝙣𝙙𝙞𝙫𝙞𝙙𝙪𝙚𝙡𝙚 𝙖𝙧𝙗𝙚𝙞𝙙𝙨𝙤𝙫𝙚𝙧𝙚𝙚𝙣𝙠𝙤𝙢𝙨𝙩𝙚𝙣
• 𝘿𝙚 𝙘𝙖𝙤 𝙜𝙚𝙡𝙙𝙩 𝙙𝙬𝙞𝙣𝙜𝙚𝙣𝙙 𝙫𝙤𝙤𝙧 𝙖𝙡𝙡𝙚 𝙬𝙚𝙧𝙠𝙜𝙚𝙫𝙚𝙧𝙨 𝙚𝙣 𝙬𝙚𝙧𝙠𝙣𝙚𝙢𝙚𝙧𝙨 𝙙𝙞𝙚 𝙚𝙧𝙤𝙣𝙙𝙚𝙧 𝙫𝙖𝙡𝙡𝙚𝙣
Het strikt naleven van de cao biedt het bedrijf te weinig ruimte om bedrijfsspecifieke afspraken te maken die in het belang zijn van zowel werkgever als werknemer. Denk bijvoorbeeld aan flexibel omgaan met werktijden. Dit gaat ten koste van de gemoedelijkheid en motivatie, van het idee dat je samen een boterham verdient en het werkt polarisatie tussen werkgever en werknemer in de hand.
Voor Selman was dit aanleiding om in een brief aan bestuur en directie van TLN te pleiten voor een stevige vereenvoudiging van de cao-regels, waarbij meer ruimte moet ontstaan voor maatwerk binnen de eigen onderneming. De ene werknemer presteert nu eenmaal beter dan de andere – daar moet oog voor zijn.
Vooral de werkgever zit gevangen in een keurslijf van (Europese) wet- en regelgeving, aangevuld met een rigide cao. Dat werkt niet meer. We, de BV Nederland, zullen flexibel moeten samenwerken. Doen we dat niet, dan blijven er straks nog maar weinig Nederlandse transporteurs over. (Hard) werken moet altijd beloond worden."
Bron: Selman Transporten