Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hoe ZON haar veilingklok onderscheidend en toekomstbestendig houdt

De kracht van de klok

In een tijd waarin steeds meer aandacht uitgaat naar contractverkoop en directe afzetmodellen, weet ZON haar veilingklok relevant én onderscheidend te houden. ZON blijft naast de directe verkoop juist ook stevig inzetten op dit traditionele, maar flexibele verkoopkanaal voor de daghandel. "Onze klokstrategie is gebaseerd op continuïteit en betrouwbaarheid van de aanvoer en verkoop, passend bij het product en de wensen van onze telers," vertelt Els van Herpen, Manager Klokverkoop bij ZON. "We willen dat klanten altijd weten waar ze aan toe zijn – en dat lukt alleen als het aanbod op de klok stabiel en jaarrond beschikbaar is."

© ZON

Continuïteit als kernwaarde
ZON is in Nederland de enige groenteveiling met een breed én jaarrond aanbod via de klok. Het assortiment omvat meer dan tachtig producten in het hoogseizoen en blijft in de winterperiode op peil dankzij een uitgekiende importstrategie. "Onze klanten moeten ook in de winter bij ons terechtkunnen," legt Van Herpen uit. "Dat is niet alleen prettig voor hen, maar ook in het belang van onze Nederlandse telers. Als een klant in de winter alleen voor prei naar ZON moet komen, komt hij wellicht niet, dus ook voor onze eigen telers is het belangrijk dat er in de winterperiode voldoende aanbod staat voor de klanten."

Het streven naar een constante beschikbaarheid betekent dus dat ZON ook actief werkt met importstromen uit Spanje, Marokko en Turkije. "We proberen bij de meeste producten een week overlap te creëren tussen de Nederlandse en buitenlandse aanvoer, zodat de klant geen gat in het aanbod ervaart," vertelt Van Herpen. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. "We hebben te maken met wisselende weersomstandigheden en verschillende teeltsystemen. In het Spaanse Almeria zijn kassen niet verwarmd, dus de temperatuur heeft direct impact, en soms zijn er ook heftige hagelbuien die de teelt beïnvloeden."

De importstrategie is ooit begonnen als pionierswerk, maar is inmiddels volwassen geworden. Van paprika, tomaten, komkommers, courgette en aubergine tot bloemkool en ijsbergsla: de belangrijkste groenten worden in de winter via het digitale platform van ZON aangeboden. "We zijn op dit vlak nog steeds uniek. Andere veilingen doen dit niet, of slechts in hele kleine volumes."

© ZON

Verkoop passend bij onze telers
Bij de klokverkoop zijn er verschillende manieren waarop producten aangeboden worden. "Bij blokverkoop worden producten van meerdere telers van dezelfde sortering en kwaliteit samengevoegd in een blok. De klant koopt het product van dit blok en niet van een bepaalde teler."

Verder hebben wij de optie multi-telerveilen, waarbij producten van dezelfde sortering en kwaliteit op naam van de telers gelijktijdig aangeboden worden, waardoor het aanbod niet versnipperd wordt en de klant kan kiezen van welke teler die het product wil hebben. Daarnaast hebben we nog een tussenvorm, namelijk blokverkoop met partijverwijzing. Binnen een blok worden producten van verschillende verpakkingen, merken of locaties gelijktijdig aangeboden en hieruit kan de klant een keuze maken.

Die flexibiliteit is niet alleen waardevol voor klanten, maar geeft ook telers regie over hun afzet. "Sommige telers kiezen bewust voor blokverkoop, anderen willen graag individueel zichtbaar zijn in het systeem. Dat kan bij ons. Sterker nog, telers kunnen hun product tegenwoordig zelfs met foto aanbieden. Voor veel groentetelers is dat nog wennen – in de bloemenveiling is het al jaren normaal – maar het werkt wél. Klanten waarderen het als ze visueel kunnen zien wat ze inkopen."

Moderne klok, traditionele waarden
ZON investeert actief in digitalisering en gebruiksgemak. Sinds 2022 draait de klok op een modern, cloud-based systeem. Klanten kunnen vanaf hun eigen locatie of via een commissionair realtime inkopen doen. "Elke morgen rond 04.00 uur publiceren we het voorlopige aanbod," aldus Van Herpen. "Dan weet de klant of het aanbod past bij hetgeen hij nodig heeft of dat men toch elders moet kijken. Hoe betrouwbaarder dat aanbod is, hoe beter het is voor de binding met je klanten." Van Herpen benadrukt dat ZON daarbij ook oog heeft voor de internationale klant. "Ongeveer 25 procent van onze klanten komt uit Duitsland. Daar draait de groothandel vaak al midden in de nacht, dus het is belangrijk dat het aanbod zo vroeg mogelijk bekend is."

De voordelen op een rij
Wat maakt de klok van ZON nu echt aantrekkelijk – zowel voor klant als teler? Van Herpen somt het op: "Voor klanten is het aanbod vers, breed en betrouwbaar. Alles komt rechtstreeks van de bron, van kas tot vollegrond, en wordt de volgende dag geveild. Je koopt precies wat je nodig hebt, zonder risico op overschotten. Voor telers is de klok juist een manier om hun daghandel efficiënt en zonder veel gedoe in de markt te zetten. Vaak past dit goed binnen hun afzetstrategie, waarbij een deel van het volume via week- of seizoenprogramma's wordt verkocht en een deel via de daghandel wordt afgezet. Zo wordt het risico gespreid."

Zo'n vijftig procent van het totale volume dat ZON verwerkt, wordt via de klok verkocht – volume dat nog altijd groeit. "Tot week 28 zagen we dit jaar al een plus van 32 procent in het klokvolume, vooral groei in de aanvoer van tomaten en komkommers," aldus Van Herpen. "Die groei realiseren we deels door bestaande telers te stimuleren meer aan te bieden, en deels door nieuwe aanvoerders of importpartners aan te trekken."

De klok blijft kloppen
De toekomst van de klok bij ZON ziet Van Herpen positief tegemoet. "We blijven investeren in ons digitale platform, breiden het assortiment verder uit en zoeken continu naar manieren om onze telers en klanten nog beter te bedienen. We geloven in de kracht van daghandel: vers, flexibel en transparant. En als je dat goed organiseert, blijft de klok een ijzersterk verkoopinstrument."

Voor meer informatie:
ZON
Venrayseweg 102
5928 RH Venlo
Tel.: +31 (0)77 3239758
els.van.herpen@royalzon.com
www.royalzon.com

Publicatiedatum: