Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Waardecreatie vanuit samenwerking

Hoe een start-up in de verpakkingen de AGF-markt wil veroveren

Tholen – Wat een willekeurige keukentafel in Monster lijkt is in werkelijkheid een plek waar passie voor AGF-producten en verpakkingen samenkomt. Met veel plezier vertelt Nico van der Wel over de nieuwste speler op de markt van verpakking: Nuniek Packaging. Met de oprichting van Nuniek Packaging komt voor hem alles samen. Niet alleen de kennis van verpakkingen, maar kennis van de gehele keten waar een AGF-product doorheen gaat, totdat het bij de retailer in het schap ligt. Van teelt tot logistiek, en van voedselveiligheid tot marktontwikkelingen. En alles vanuit waardecreatie en waardevolle samenwerkingen.

© Nuniek Packaging

Denken, creëren en maken van verpakkingsoplossingen
"Ik kom uit een échte tuindersfamilie. Mijn vader was tuinder, net als zijn vader. Ik ben opgegroeid tussen mooie producten die met liefde en toewijding werden geteeld om ze uiteindelijk voor een zo goed mogelijke prijs te verkopen. Daar komt een hoop bij kijken! Dankzij het continu innoveren van de glastuinbouwsector en ook het feit dat we tegenwoordig producten van over de hele wereld halen, heeft de consument wat te kiezen. Maar wat blijft, is dat het om versproducten gaat. Mooie producten. En mooie producten verdienen een mooie verpakking die het product beschermt en vers houdt."

Van idee naar eerste modellen in twee dagen
© Nuniek PackagingOp de vraag hoe zo'n mooie verpakking dan tot stand komt en wat Nuniek Packaging anders dan andere partijen maakt in de proces, kan Nico kort zijn. "De naam Nuniek is niet voor niets gekozen. Mijn moeder noemde me (en nog steeds) Niek, en ik heb de naam nogal ongeduldig te kunnen zijn. Als ik ergens van overtuigd ben, dan moet het nú geregeld worden." Die snelheid is wat Nuniek Packaging uniek maakt. Tussen een visie van een klant en de eerste modellen zit soms maar één à twee dagen. "Dit betekent concreet dat ik op maandag aan tafel zit bij een klant om een beeld te vormen van de wensen, het verhaal en de visie, en dat ik er woensdag weer ben mét modellen die de vertaling hiervan zijn. En ja, dat is best uniek."

Hoe hij dit voor elkaar krijgt? De sleutel zit 'm in de samenwerking met specialisten. Niet alleen op het gebied van grondstoffen en voedselveiligheid werkt Nuniek Packaging samen met ervaren partners in binnen- en buitenland, maar ook op het gebied ontwerp en modellen werd gezocht naar partners die met net zoveel plezier en snelheid vanuit hun expertise een aandeel konden leveren.

"En die hebben we gevonden! Zo werken we samen met een échte ontwerptovenaar. Ik blijf me erover verbazen hoe snel en goed hij de vertaalslag kan maken van een verhaal naar een verpakking." Deze ontwerpen worden of omgezet naar gave 3D-modellen of naar drukbestanden zodat een lokale drukkerij deze binnen no-time kan drukken en stansen. "Het is echt gaaf om samen te werken met Drukkerij van Deventer uit 's-Gravenzande. Vaak maak ik dan nog een stop bij de lokale specialist om mooie groenten en fruit te halen, zodat we de verpakking – als deze eenmaal is gelijmd – kunnen vullen en sealen. Je krijgt dan echt de look-and-feel van hoe het kan zijn."

#lolmetjelijmpistool
Lijmen? Dat doet Nuniek Packaging voor de modellen in eigen beheer. Allicht hebben mensen het al voorbij zien komen: #lolmetjelijmpistool. Nico lacht: "Ja, die hebben wij geloof ik in het leven geroepen. Dat is eigenlijk wel een leuk verhaal. In het begin hebben we ik weet niet hoeveel modellen in elkaar zitten plakken aan de keukentafel. Je wilt toch dat het er goed uitziet. Hieruit is thuis de uitspraak 'lol met je lijmpistool' ontstaan en uiteindelijk is hier ook een hashtag aan geplakt. Leuk voor de socials, alhoewel dat weer niet écht mijn ding is. Gelukkig vinden andere mensen in mijn omgeving het leuk om zich hiermee bezig te houden. Daar ben ik wel blij mee!"

© Nuniek Packaging

Stackpack
Naast dat je bij Nuniek Packaging terecht kunt voor de bekende AGF-verpakkingen, zijn ze tevens partner van Stackpack, een gepatenteerde kartonnen topseal tray. "Als sector verbruiken we enorme hoeveelheden plastic. Een oplossing als Stackpack is een zeer waardevolle bijdrage om deze hoeveelheden te reduceren." Prijs is hier echter een uitdaging bij de overwegingen. Karton moet het op prijs nog altijd afleggen ten opzichte van zijn 'concurrent' plastic. Wat is ervoor nodig om die omslag te maken, zodat de sector klaar is voor de wet- en regelgeving die er echt zal komen? Nico: "De marketingmix uit de boekjes bestaat uit meer dan alleen de P van prijs. Laten we ook het product en de promotie niet vergeten. Een mooi product verdient een mooie verpakking dat een mooi verhaal vertelt. Een kartonnen innovatie als Stackpack ondersteunt dit – in mijn optiek – veel meer dan een plastic verpakking en is daarmee de prijs waard."

1 – 1,5 kilo actieverpakking
Nuniek Packaging is de markt aan het veroveren en zal dankzij de innoverende en unieke visie samen met partners en ondernemers het verschil gaan maken in het schap. "Elke dag stap ik weer met veel plezier in de auto richting nieuwe projecten. Een sealapparaat en een assortiment aan verpakkingen en demo's maken onderdeel uit van mijn rijdende showroom. Van de Betuwe tot Hoogstraten, en van freshpark Venlo tot de UK: ik kom inmiddels overal."

© Nuniek Packaging

Diverse projecten zijn in verschillende stadia van ontwikkeling. Waar kunnen we Nuniek Packaging al voor bellen? "We hebben écht iets leuks in ons assortiment: de 1 – 1,5 kilo actieverpakking." Dit is een 30 x 20 x 7 doosje. En het is de hoogte die deze verpakking anders maakt. "De beladingsgraad is door de aangepaste hoogte vrij hoog. We hebben deze verpakking standaard in het zwart op voorraad staan waardoor we snel kunnen uitleveren. Uiteraard kunnen we de verpakking unieker maken met een aangepaste bedrukking."

Het feit dat Nuniek Packaging zich onderscheidt op creativiteit, betekent niet dat je alleen voor nieuwe concepten hier terechtkunt. "Zeker niet, we onderscheiden ons daarnaast ook door onze zeer korte lijnen met producten en naast

leveranciers. Hierdoor kunnen we tegen een scherpere prijs ook een oplossing leveren voor alle andere voorkomende verpakkingsvraagstukken." Denk hierbij aan (om)dozen, etiketten, folies en beschermingsmaterialen. En zowel golf- als massief- en vouwkarton. Nico: "Ik zeg altijd maar zo: als je een verpakkingsprobleem hebt 'Geen paniek, bel Nuniek!'."

© Nuniek PackagingVoor meer informatie:
Nico van der Wel
Nuniek Packaging
Tel.: +31 (0)6 242 122 55
info@nuniek-packaging.nl
www.nuniek-packaging.nl