Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Franse Blue Whale ziet potentie in pruimenteelt

Om telers weerbaarder te maken en hun bedrijf toekomstbestendig te houden, zet het Franse Blue Whale al sinds begin 2000 vol in op het verbreden van het assortiment. Eén van de speerpunten daarbij is de ontwikkeling van nieuwe pruimenrassen. "Wat ons sterk maakt bij Blue Whale, is dat we in staat zijn om echte pareltjes te spotten – fruit dat de consument verrast en verleidt – en daarmee een hele categorie een nieuwe impuls te geven. Dat doen we onder meer met de Metis-lijn", vertelt Claire Fayan. "Metis is een verfijnde kruising tussen pruim en abrikoos, met als grootste troef de smaakbeleving."

© Blue Whale

In het zuidwesten van Frankrijk oogst Blue Whale inmiddels zo'n 5.000 ton pruimen per jaar, verspreid over een breed scala aan rassen. De oogst loopt van juli tot november. De laatste vijf jaar is vooral de Metis-lijn sterk gegroeid, met name het type Oxy Solar – een pruim met rode schil en rood vruchtvlees. "Rond deze niche zijn een zestigtal telers actief, stuk voor stuk enthousiast en innovatief. Er wordt veel geëxperimenteerd met nieuwe teelttechnieken. Zo volgen we momenteel drie proefboomgaarden op de voet, begeleid door ons technische team, om de rassen van de toekomst te ontdekken."

© Blue Whale

© Blue Whale

Blue Whale heeft de ambitie om de pruimenteelt op termijn op te schalen naar 7.000 ton, met nadruk op smaakvolle en onderscheidende rassen. Die groei brengt echter de nodige uitdagingen met zich mee, zeker voor de Metis-rassen. "Door wisselvallige weersomstandigheden en enkele jaren van overproductie is de winstgevendheid sinds 2019 flink onder druk komen te staan. Gelukkig hebben we in seizoen 2024 de weg omhoog weer gevonden, zowel qua afzet als opbrengst voor de telers. We hopen dit herstel in 2025 verder te versterken. Om onze groeiplannen waar te maken, moeten we eerst zorgen dat de teelt weer structureel rendabel wordt. Onze focus op smaakvolle rassen helpt om klanten aan ons te binden, en dat is een groot voordeel op een drukke markt."

© Blue Whale

Daarbovenop helpt de inzet van Promofel, het buitendienstteam van Blue Whale, bij de verdere uitbouw van het Metis-assortiment. "Zij werken nauw samen met de winkels om het aanbod goed te presenteren en de categorie duurzaam te laten groeien. We investeren al meer dan twintig jaar in deze lijn, en dat begint nu echt zijn vruchten af te werpen."

Voor meer informatie:
Claire Fayan
Blue Whale
BP 417
82004 Montauban (Frankrijk)
Tel: +33 (0)5 63215656