Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Delhaize verkoopt nu Belgische aardbeien in een nieuw kartonnen bakje

Isle of Man: M&S Douglas begint spannende winkeltransformatie
M&S heeft aangekondigd aan de ontwikkeling te zijn begonnen van een langverwachte, uitgebreide Foodhall in Douglas. Deze nieuwe Foodhall, die tegen het einde van 2025 wordt verwacht, moet een vernieuwende en opwindende winkelervaring bieden aan klanten op Isle of Man. De winkel krijgt een aanzienlijke grotere Foodhall, waar klanten hun M&S favorieten kunnen blijven vinden, inclusief seizoensgebonden groenten en fruit van M&S Select Farm partners, kenmerkende wijnen en het volledige assortiment van Remarksable Value producten.
Bron: corporate.marksandspencer.com

Tesco gaat aardappelen verkopen die zijn geteeld in proeven met CO2-arme technologie
Tesco is van plan om aardappelen en andere gewassen te verkopen die zijn verbouwd op een teeltbedrijf die experimenteert met veelbelovende innovaties om voedselproductie CO2-arm te maken. Onlangs presenteerde de supermarkt zijn "low-carbon concept farm" in Lincolnshire als onderdeel van een meerjarige inzet die in januari is gestart. De focus ligt op het testen van methoden die de uitstoot van broeikasgassen door de land- en tuinbouw verminderen. Telers zijn nu aan de slag met nieuwe producten en technieken op verschillende gewassen op de velden van Langrick Farm, nabij Boston. Tesco werkt hiervoor samen met aardappelleverancier Branston en met leveranciers van erwten, tarwe en broccoli in een zevenjarige vruchtwisseling om ziekten te minimaliseren en de gezondheid van de grond te verbeteren.
Bron: irishnews.com

België: Geen plastic bakjes meer voor aardbeien bij Delhaize
Delhaize verkoopt nu Belgische aardbeien in een innovatieve kartonnen verpakking, als vervanging voor plastic. Deze overstap naar karton leidt tot een substantiële vermindering van het plasticgebruik: in 2025 verwacht Delhaize 17.000 kilogram plastic te besparen. Op lange termijn, naarmate meer telers deze verpakking overnemen, kan de besparing oplopen tot 52.000 kilogram per jaar, stelt de retailer. Dankzij een QR-code op de verpakking hebben klanten toegang tot een online informatiepagina op delhaize.be, waar ze alles kunnen lezen over de herkomst van de aardbeien, de duurzame teeltmethoden en het verhaal van de lokale teler. De aardbeien worden exclusief voor Delhaize geteeld door teler Royakkers.
Bron: retaildetail.eu

Pepco's Duitse eenheid vraagt faillissement aan om winkels te herstructureren
Het Duitse onderdeel van de Pepco Group heeft een insolventieprocedure ingediend om de verlieslatende winkelketen in het land te herstructureren. Pepco Germany heeft de aanvraag ingediend bij een rechtbank in Berlijn. Momenteel exploiteert de eenheid 64 winkels en biedt het werk aan ongeveer 500 mensen. Alle winkels blijven voorlopig open.
Bron: reuters.com

Meer dan voedsel: Een nieuwe oproep om de Britse teeltbedrijven te steunen
Deze zomer lanceerde de Farm Retail Association het landelijke thema 'More Than Food' om het belang van lokaal winkelen bij teeltbedrijven, weekmarkten en PYO's te benadrukken. Dit seizoen wordt gesteund door FRA beschermheer en voedselactivist Hugh Fearnley-Whittingstall, met sponsoring van The EPOS Bureau. In een tijd waarin de consumptie van ultraverwerkte voedingsmiddelen toeneemt, positioneert dit thema retailers van teeltbedrijven als een betrouwbaar alternatief, met verse, onbewerkte, lokaal geteelde producten die een duidelijke herkomst en menselijke connectie bieden.
Bron: fpcfreshtalkdaily.co.uk

Innocent drinks onthult 2025 winnaars regeneratief landbouwfonds
Innocent Drinks heeft de winnaars van het 2025 Farmer Innovation Fund bekendgemaakt, waarbij nog eens £ 1 miljoen ter beschikking is gesteld voor projecten op het gebied van regeneratieve land- en tuinbouw. Bekende ontvangers zoals het Britse Pixley Berries en Poolse Time 4 Bee (Doehler Foundation) krijgen ondersteuning, terwijl de Spaanse leverancier SVZ binnen zijn project voor precisie-irrigatie technologie mikt op een vermindering van het waterverbruik met 12,6%. Nieuwe ontvangers zijn onder anderen Chiquita in Costa Rica, dat werkt aan ziekteresistente bananenvariëteiten, en Konfrut in Turkije, dat bezig is met CO2-arme en waterbesparende praktijken bij kleine granaatappelteelt. Nick Canney, CEO van Innocent, benadrukt dat het programma de jarenlange inzet van het merk onderstreept om "zinvolle partnerschappen" in de groente- en fruitsector te ontwikkelen.
Bron: grocerygazette.co.uk