Tholen - In het grensgebied tussen Nederland en België is een opvallend initiatief van start gegaan. Een mobiele omgebouwde zeecontainer brengt lokale AGF- en andere producten direct naar de consument. De onbemande winkel wisselt regelmatig van locatie en is te volgen via social media. Het concept maakt deel uit van het streekmerk Groot Saefhinghe Smaekt en speelt in op de groeiende behoefte aan korte ketens en lokaal voedsel.
© Groot Saeftinghe Smaekt
De innovatieve winkel, is bijna vier maanden operationeel en al een groot succes, zo bleek tijdens de officiële opening. Alles wat in de containershop staat, loopt goed, of het nu fruit, groente, brood, vlees of zuivel is, de afzet loopt prima. Zowel mensen uit de plaatselijke omgeving als toeristen weten de onbemande winkel te vinden, maar ook forenzen die in de Antwerpse Haven werken komen regelmatig langs.
© Groot Saeftinghe Smaekt
AGF en meer, vers uit de streek
De containerwinkel draait sinds Pasen en is gevuld met verse producten: aardappelen, groenten, fruit, zuivel en vlees, allemaal uit de directe omgeving. "Het is een initiatief van de coöperatie Groot Saefhinghe, waarin lokale boeren, tuinders en producenten zich hebben verenigd," vertelt Martine. De winkel staat momenteel aan de rand van natuurgebied de Saeftinghe-polder, een geliefde fietsbestemming in de zomermaanden. Maar het idee is mobiel: in de winter verhuist de winkel naar andere dorpen in de regio.
© Groot Saeftinghe Smaekt
"Het is pionieren, maar de betrokkenheid in de streek is groot," vertelt Martine van Wesemael, een van de initiatiefnemers. "We willen vooral laten zien wat er mogelijk is als je krachten bundelt." Wat het project bijzonder maakt, is de samenwerking. Elke producent vult zelf zijn schap en houdt via een app bij of zijn producten nog op voorraad zijn. "Sommige deelnemers zijn al gewend om via automaten te verkopen, anderen leren het nu. Het werkt alleen als iedereen zich inzet, want de container moet aantrekkelijk en gevuld blijven voor klanten," benadrukt Martine. "Dat is soms een uitdaging, vooral met de seizoenswisselingen."
Van kersen tot pompoen
In de zomer ligt de focus op producten als kersen, aardbeien en courgettes. Later in het jaar maken deze plaats voor kolen, aardappels en wortelen. "Je moet continu afstemmen wie wat aanlevert en wanneer. En dat vraagt om echt coöperatief denken," zegt Van Wesemael. De gekoelde container is volledig selfservice, met verschillende temperatuurzones voor bijvoorbeeld zuivel of ijs. Consumenten kunnen hun boodschappen doen wanneer het hen uitkomt, zonder tussenkomst van personeel. Dat maakt het ook in dunbevolkte gebieden interessant: vers en lokaal eten is zo 24/7 beschikbaar.
© Groot Saeftinghe Smaekt
Streekmerk met ambities
Het project is onderdeel van het bredere streekmerk Groot Saefhinghe Smaekt, ontwikkeld door Grenspark Groot Saeftinghe. Dit merk staat voor lokaal, duurzaam en met liefde geproduceerd voedsel. De ambitie reikt verder dan één container: de coöperatie wil streekproducten steviger verankeren in de lokale economie én het toeristische aanbod. Door het merk zichtbaar te maken op verpakkingen, evenementen en horeca, krijgt de consument een herkenbaar kwaliteitslabel voor producten met een duidelijke herkomst. "Alcoholische dranken mogen we wettelijk niet via de onbemande winkel verkopen, maar die promoten we weer via evenementen," aldus Martine.
Voor meer informatie
Groot Saefthinge Smaekt
www.saeftinghesmaekt.eu
[email protected]