De Peruaanse export van avocado's en citrus verloopt in een uitdagende context. De volumes zijn hoog, de marges zijn krap en de eisen van de afzetmarkten zijn streng.
Voor avocado's is het een zogenaamd on-year, wat betekent dat de bomen meer vruchten dragen. Peru exporteert dit seizoen tot 30% meer dan in 2024. Die toename zet de prijzen onder druk. Fruchincha, een bedrijf dat jaarlijks tussen de 1.100 en 1.200 containers exporteert – waarvan zo'n 700 gevuld met avocado's – houdt de volumes gelijk aan vorig jaar. Toch noemt CEO Francisco Camino het een lastig seizoen. "Er is stevige concurrentie vanuit Mexico, Californië en Colombia. Vooral in Europa is het aanbod fors gestegen: daar werden 30% meer avocado geïmporteerd dan in 2024. Daardoor zijn de prijzen flink gedaald."
© Fruchincha
"Op dit moment ligt de prijs in Europa tussen de €5 en €8,50 per karton, terwijl dat vorig jaar rond deze tijd nog €10 tot €12 was", zegt Camino. Hij wijst erop dat juli traditioneel de moeilijkste maand is: "Dat is het hoogtepunt van het seizoen. Als we meer sturen dan de markt aankan, kelderen de prijzen." Toch ziet hij ook een positief effect: "Door de lage prijs kunnen meer mensen avocado proberen. Dat stimuleert de latere consumptie."
Ook voor citrus verloopt het seizoen stroef. "De vroege rassen, zoals Satsuma en Primosole, kregen te maken met overlapping van de oogst uit Californië en Marokko. Tegelijkertijd steeg de opbrengst in Peru flink: Satsuma met 87% en Primosole zelfs met 200% ten opzichte van 2024."
© Fruchincha
De latere rassen, waaronder W. Murcott, Tango en Orri, kwamen trager op gang door ongunstige weersomstandigheden. Tot en met week 26 lag de export van citrus 35% lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Toch verwacht Camino dat het seizoen qua eindvolume ongeveer gelijk zal eindigen. "De kwaliteit is goed, met een mooie kleur, stevige vrucht en een hoog suikergehalte."
Wat de sector het meeste parten speelt, zijn de hoge logistieke kosten. "De 10%-heffing op export naar de VS betekent tot 10 dollarcent per kilo aan extra kosten. Dat is een flinke klap voor de telers", aldus Camino. Hij signaleert dat telers overstappen naar andere gewassen: "Er worden nauwelijks nog nieuwe citrusaanplanten gedaan. Sommige telers schakelen over op avocado's, druiven of granaatappelen."
Tot slot pleit Camino voor betere samenwerking en afstemming: "We moeten het aanbod beter afstemmen op de vraag, om overschotten te vermijden. En we hebben goed beleid nodig dat duurzaamheid, veiligheid op het land en toegang tot basisvoorzieningen garandeert."
Fruchincha is actief in Europa, de VS en Azië, en wil zich verder specialiseren in latere rassen. Ook wil het bedrijf meer telers uit het Andesgebied opnemen in zijn netwerk, zodat het jaarrond Peruaanse avocado's kan leveren.
Voor meer informatie:
Francisco Camino
Fruchincha
Tel: +51 958 795 841 (Peru)
[email protected]
https://fruchincha.com.pe/