Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bruno Gioffre, Dole Exotics:

"Europese mangoconsumptie sinds 2010 meer dan verdubbeld"

Tholen - "Er ligt zeer veel potentieel op de Europese mangomarkt, maar het is belangrijk dat we meegaan met de tijd", zo vertelde Bruno Gioffre van Dole Exotics tijdens het Tropicals Congress, dat op 24 en 25 juni gehouden werd in Antwerpen. "Als we deze groei daadwerkelijk willen bewerkstelligen zullen we moeten kijken naar rasseninnovatie, een consistente kwaliteitsgarantie en inspelen op de wensen van de consument."

© Jannick Flach | AGF.nl

De commercieel manager van Dole Exotics ziet in de laatste jaren een gestage groei in consumptie van de mango. "De consumptie in Europa is in de laatste 10 jaar gestaag gestegen, waarbij ook de import mee is gegroeid. Waar in 2010 nog 244.000 ton werd geïmporteerd door de EU (+VK, Zwitserland, Noorwegen en IJsland), is deze in 2023 al gestegen naar over de 500.000 ton. Deze groei is met name te danken aan een groter bewustzijn onder consumenten voor een gezondere leefstijl, waardoor de vraag naar exoten steeg. Ook zien we in het afgelopen decennium dat er veel is geïnvesteerd in beschikbaarheid van mango's en rijpprogramma's om een consistente kwaliteit en volume te bieden. Waar de retail en foodservice ook dankbaar gebruik van maakt met promo's."

RTE en biologisch
Wat betreft variëteiten blijven Kent en Keitt de marktleiders binnen de EU. "Zo'n 70 procent van de markt bestaat nog altijd uit deze twee variëteiten. Tommy Atkins volgt hierbij op een respectabele afstand met zo'n 15 procent van de volumes. Waar de eerste twee variëteiten met name gewaardeerd worden om hun zoet- en sappigheid, is de Tommy Atkins met name geliefd onder mensen die een stevigere mango willen met een mooie kleur, maar minder in kwaliteit. Palmer, Ataulfo en Osteen blijven redelijke niche variëteiten, met respectievelijk 7,5 en 3 procent van de markt. Deze zijn met name populair onder de Zuid-Europese- en premiummarkten."

Een opvallende toename ziet Bruno met name in de populariteit van biologische-, Fairtrade- en RTE-mango's. "Dit is zeker het geval in Noord-Europa, namelijk Duitsland, Nederland en Scandinavië, maar eigenlijk door heel Europa zien we deze trend terugkomen. Ready-to-eat (RTE) ziet de grootste stijging. Consumenten willen niet langer wachten tot een product rijp is, maar willen het meenemen en opeten. Dat vraagt echter wel wat van de keten. Retailers verwachten een rijpheid in het schap, maar ook een consistente kwaliteit en minimale voedselverspilling. Van leveranciers, handelaren en transporteurs vraagt dit een optimale rijpingsinfrastructuur en logistiek, maar wanneer dit goed geregeld is, kan men zich op dit segment van de markt onderscheiden van de grote concurrentie."

© Jannick Flach | AGF.nl
Bruno Gioffre (Dole Exotics) en Rick Post (Fruitsolute)

Consistente kwaliteit gevraagd
Dat vraagt echter veel van de hele keten. "Inconsistente kwaliteit en rijpheid bij aankomst blijven grote uitdagingen. Hoge productie- en logistieke kosten en complexe toeleveringsketen maken dat het moeilijker wordt om te concurreren op de markt. Retailers willen echter de prijzen zo veel mogelijk blijven drukken, maar productiekosten rijzen de pan uit. Daarbij komt kijken dat verschillende markten ook verschillende voorkeuren hebben, dus is het niet meer een kwestie van een mango op de markt brengen, maar welke variëteit, biologisch of niet, ready-to-eat of niet of versneden product (wat ook aan populariteit wint)? Het zijn allemaal factoren om rekening mee te houden."

Toch voorziet Bruno nog altijd een mooie toekomst voor de mango. "We zien nog altijd een groeiende consumptie en verkoop door een stijgend gezondheidsbewustzijn en convenience trends, waarbij dus wel steeds meer oog is voor RTE en biologisch, maar we zullen als sector mee moeten bewegen met de tijden. Zo moet er geïnvesteerd worden in rijpfaciliteiten en de koude keten voor een consistente kwaliteitsgarantie. Bovendien moet men de focus houden op rasseninnovatie en kijken naar de mogelijkheden die er liggen in bijvoorbeeld branding, maar ook verpakkingen, zoals voorgesneden fruit en snack packs."

Voor meer informatie:
Dole Exotics
www.doleexotics.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer