Het aardappelareaal in de Europese Unie neemt dit jaar met 5,5% toe naar een totaal van 1,47 miljoen hectare. De teeltuitbreiding komt op een moment dat de Europese export van frites en andere diepgevroren aardappelproducten al onder druk staat. DCA Market Intelligence verwacht dat de mogelijke overproductie van consumptieaardappelen de huidige aardappelmarkt verder uit balans brengt.
In Duitsland, Frankrijk, Belgiƫ en Nederland wordt ruim 600.000 hectare consumptieaardappelen geteeld. Het areaal is daar met 7,5% uitgebreid in vergelijking tot 2024. Vooral in Frankrijk groeit het areaal fors, maar ook in de andere drie landen wordt er meer grond voor de aardappelteelt bestemd. Een aanzienlijk deel van deze uitbreiding is zonder een afzetcontract gepland. Telers hebben bij fritesproducenten de maximale contractruimte benut. Inmiddels is prijs op de vrije aardappelmarkt fors gedaald en hebben de fritesproducenten hun contractvolumes juist teruggeschroefd.
Bij gemiddelde opbrengsten wordt in Duitsland, Frankrijk, Belgiƫ en Nederland dit jaar 25 miljoen ton aardappelen geoogst. Bij ideale teeltomstandigheden kan dat oplopen tot 30 miljoen ton. Het is vraag of daar afzetruimte voor is. De Europese fritesindustrie ervaart belemmeringen bij de export. Wereldwijd groeit de vraag naar frites nog met ruim 4%, maar Europa verliest terrein op de exportmarkten als gevolg van concurrentie uit India, China en Egypte.
De Nederlandse contractprijs van aardappelen ligt op ongeveer 40% van de huidige handelsprijs van frites. Producenten proberen kosten te drukken, maar arbeid en energie zijn duur. Opvallend is dat de contractprijzen voor aardappelen voor levering in 2025/26 nog nooit zo hoog zijn geweest. Fritesproducenten hebben veel volume vroeg vastgelegd om zeker te zijn van de beschikbaarheid van aardappelen en konden nauwelijks profiteren van lagere vrije marktprijzen. Voor boeren betekent dit dat areaaluitbreiding zonder contract grote risico's met zich meebrengt. Als de markt overspoeld raakt, kunnen vrije prijzen sterk dalen.
Bron: DCA Market Intelligence