Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ed Heijnen, Keelings International:

"Afzet ready-to-eat ananas neemt nu echt een vlucht"

Tholen - Na een ananasseizoen dat begon met extreem lage volumes en hoge prijzen, veranderde dit na Pasen naar een markt met normale volumes en lage prijzen. Deze en volgende week komt de aanvoer vanwege de Natural Differentiated Flowering (NDF) tot een piek, maar Ed Heijnen van Keelings International uit Barendrecht verwacht dat daarna de volumes ook fors af zullen nemen. "Van mei tot begin juni werd de ananas nog verkocht voor prijzen tussen de 8-8,50 euro. Inmiddels zitten we op een niveau tussen de 10-12,50 euro en de verwachting is wel dat de lagere volumes dadelijk hun weerslag zullen krijgen op de ananasprijzen."

© Keelings International

Specialisme
In de loop der jaren is het aantal ananasimporteurs drastisch afgenomen. "Ananas is nog niet zo'n makkelijk product. Na het oogsten en het verpakken is het product tweeënhalve week onderweg en vervolgens moet het binnen vijf dagen verkocht worden om ook weer binnen vijf dagen opgegeten te worden. Dat is alleen weggelegd voor specialisten en je kunt het er niet zomaar even bij doen. Wij hebben voor dit specialisme gekozen en groeien erin. Maar als je de bron niet vertegenwoordigt, wordt dat een stuk lastiger", verklaart Ed. Keelings bezit een eigen farm in Costa Rica, genaamd Las Brisas van 900 hectare, waarvan 200 hectare regenwoud. "Onze aanplant blijft groeien, al valt het niet mee om meer land te vinden in Costa Rica, zeker in het beschermde gebied waar onze teelt gevestigd is."

Over de consumptie van ananas is Ed optimistisch. "Wij zien met name een sterke groei in ready-to-eat (RTE). Daarvan neemt de consumptie jaarlijks tussen de 15 en 20% toe. In Nederland heeft deze afzet nog niet zo'n vlucht genomen, maar met name Duitsland en ook Frankrijk en Spanje gaan steeds meer over op RTE", vertelt Ed. "Waar de groene ananas in marktaandeel afneemt, neemt de verkoop van ready-to-eat toe. Hiermee is in feite een nieuwe SKU in de markt gecreëerd. De cijfers liegen er niet om en uiteindelijk verwacht ik dat het marktaandeel gestaag blijft groeien. De grootste remmer is de beschikbaarheid, omdat het lastig is om voor zeevracht ananas te telen met een gekleurde schil en hoog suikergehalte. Ook de vraag naar kroonloze ananas neemt toe, voornamelijk in Zuid-Europa."

© Keelings International

Gestopt met bio-ananas
De logistieke situatie blijft volgens de importeur een lastig verhaal. "Je merkt dat de hele supply chain complex is geworden. Iedere schakel staat onder druk en de capaciteit in de havens van Rotterdam en Antwerpen zijn beperkt. Vooral tussen december en mei waren de vertragingen aan de orde van de dag. De laatste weken zijn de lijnen wel weer meer betrouwbaar." Per 1 januari is Keelings gestopt met het voeren van biologische ananas. "Niet omdat we niet geloven in bio, want we denken dat dit nog altijd een belangrijk onderdeel van onze business is. Maar met alle logistieke uitdagingen die we hebben is de impact op de bio-ananas nog veel groter. Vertragingen met biologische ananas hebben dan ook nog veel meer impact. Bovendien is de afzet van biologisch nog niet stabiel, met name in de zomer. Dan is voor telers in Costa Rica de keuze snel gemaakt om te kiezen voor de VS als afzetmarkt, want dan hebben ze een kortere transittijd en veel minder risico's."

Ook het aandeel FairTrade en RFA gecertificeerde ananas is afgenomen. "Wij hebben in Costa Rica nog wel de Rainforest Alliance-certificering op de teelt, maar het is geen marketingtool meer en we voeren de groene kikker niet meer op onze doos", vervolgt Ed. "Natuurlijk is dat jammer, maar je ziet dat het puur een geldkwestie is. En als je met een andere manier van telen tot hetzelfde eindproduct komt met een lagere kostenstructuur, dan is de keuze bij de teeltbedrijven snel gemaakt."

Afgelopen jaar startte Keelings eveneens een mangolijn op. "We hebben een fantastisch Peru-seizoen achter de rug met een goede marktsituatie. Het West-Afrikaanse seizoen verloopt vooralsnog uitdagend. In Mali hadden we een extreem kort seizoen dat later van start ging en eerder was afgelopen. Ook het Senegalese seizoen kent veel uitdagingen en het zal me benieuwen of we eind juli gaan halen. De afzet is het probleem niet en de prijzen zijn heel goed, maar de volumes zijn erg beperkt."

© Keelings InternationalKantoor in Sevilla
Ook heeft de importeur inmiddels een lijn met Peruaanse avocado's opgestart. "Onze klantenkring vraagt hierom en dan zoeken wij naar de juiste supply chain om vervolgens op te schalen. Maar we hebben geen ambitie om het exotenpakket verder uit te breiden. We willen met ons kleine team namelijk iets neerzetten in de markt, waar de klanten op terugkomen", vertelt Ed. Keelings International verkoopt inmiddels in meer dan twintig landen aan een brede range van retailers, groothandels en foodservice, waarvan de Nederlandse, Duitse en Oost-Europese markt de hoofdmoot vormen. Ook Spanje is een groeimarkt. "Anderhalf jaar terug hebben we een kantoor in Sevilla geopend en we krijgen inmiddels al flink wat binnenkomsten in de haven van Algeciras binnen, vanwaar we de Spaanse en Portugese retail en foodservice bedienen. Zeker in een periode zoals nu, met enorme volumes, is zo'n Spaanse hub ontzettend handig!"

Voor meer informatie:
Ed Heijnen
Keelings International
Escudostraat 6D
2991 XV Barendrecht
Tel.: +31 (0)6 10883195
[email protected]
www.keelings.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer