Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overaanbod Zuid-Afrikaanse mandarijnen zet marges onder druk

Dit jaar was het importseizoen voor mandarijnen uitdagend voor Al Hassan Group, een AGF-importeur in New Delhi, India. Volgens Zain-ul Abdin, directeur van het bedrijf, werd de markt overspoeld door grote hoeveelheden mandarijnen uit Zuid-Afrika.

"Er is een overvloed aan Zuid-Afrikaanse mandarijnen op onze markt," zegt hij, waarbij hij aangeeft dat dit overaanbod de winstmarges dit seizoen flink heeft verminderd.

© Al Hassan Group

Al Hassan Group startte zijn importprogramma met Chinese mandarijnen, die van begin februari tot juli werden ingekocht. Daarna schakelde het bedrijf over op Zuid-Afrikaanse mandarijnen, te beginnen met de variëteiten Nova en Nadorcott in het latere deel van het seizoen, met plannen om door te gaan tot oktober.

"De kwaliteit van de Zuid-Afrikaanse mandarijnen is beter dan vorig jaar, maar de prijzen zijn door het overaanbod gedaald," legt Zain-ul Abdin uit. "Chinese mandarijnen kostten tussen de $8 en $10 per doos van acht kilo, met de laatste leveringen zelfs voor $12. Het Zuid-Afrikaanse fruit begon bij $14 tot $14,50 per doos van tien kilo en ligt nu rond de $13, vergeleken met $11 tot $12 vorig jaar."

Momenteel zijn mandarijnen overal in India verkrijgbaar om het tekort aan lokale sinaasappelen op te vangen. Volgens Zain-ul Abdin hebben easy peelers, dankzij hun levendige smaak, een sterke aantrekkingskracht op de Indiase consument.

Al Hassan Group levert 30% van zijn goederen via apps voor snelle levering, terwijl de rest wordt verkocht aan lokale handelaren in Tier 1-steden. De voorkeuren verschillen per regio: in Noord-India kiezen consumenten vaker voor de pittige smaak van Zuid-Afrikaanse mandarijnen, terwijl in het zuiden juist de zoetere Chinese variëteiten populair zijn.

© Al Hassan Group

Voorzichtig plannen in uitdagende markt
"Het seizoen voor Chinese mandarijnen verliep probleemloos," zegt Zain-ul Abdin, waarbij hij benadrukt dat er dit jaar geen handelsproblemen waren. Hij staat daarnaast open voor import uit andere landen, zoals Australië of Chili, mits de kwaliteit en prijs aansluiten bij de behoeften van de Indiase markt.

"De overvloed aan Zuid-Afrikaanse mandarijnen blijft voorlopig een grote uitdaging," voegt hij eraan toe. Al Hassan Group streeft naar een importvolume van 70 tot 80 containers, maar wil dit zorgvuldig plannen om verstoringen in de markt te voorkomen.

Zain-ul Abdin benadrukt dat zijn team dit uitdagende seizoen met doordachte strategieën zal aanpakken. Met een sterke vraag naar eersteklas fruit in de steden blijven ze flexibel om het overaanbod en de concurrentie voor te blijven.

"In aanloop naar het binnenlandse sinaasappelseizoen in oktober willen we profiteren van de aantrekkingskracht van Zuid-Afrikaanse mandarijnen en tegelijkertijd de import stroomlijnen om de markt te stabiliseren. Timing is alles in deze handel," besluit hij.

Voor meer informatie
Zain-ul Abdin
Al Hassan Group
Tel: +91 99 10 275 435
[email protected]
www.alhassangroup.in

Gerelateerde artikelen → Zie meer