In de eerste zes maanden van 2025 behandelde Port of Antwerp-Bruges 137,2 miljoen ton maritieme goederen, een daling van 4,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Terwijl de trafiek van containers en RoRo groeide, noteerden droge en vloeibare bulk een daling. De congestie op de terminals, veroorzaakt door een samenspel van logistieke uitdagingen en marktontwikkelingen, blijft voelbaar, zoals in heel Noordwest-Europa. Opvallend is de verdere toename van het handelsverkeer met de Verenigde Staten, die de sterke positie van Port of Antwerp-Bruges op de trans-Atlantische routes bevestigt.
© Port of Antwerp-Bruges
Groeiende containertrafiek versus capaciteitsdruk
De containeroverslag hield in de eerste jaarhelft goed stand, met een groei van 3,6% in tonnage (77 miljoen ton) en 3,7% in TEU (6,91 miljoen TEU) ten opzichte van de eerste twee kwartalen van 2024. Tegelijk stond de terminalcapaciteit onder zware druk door de aanhoudende congestie, een fenomeen dat zich in heel Noordwest-Europa manifesteert.
Meerdere factoren liggen aan de basis van de congestie. De aankomsten van containerschepen blijven onregelmatig door verstoringen sinds de covidcrisis, versterkt door omvaarten via Kaap de Goede Hoop om de Rode Zee te vermijden. De herschikking van containerallianties leidde tijdelijk tot een samenloop van aanlopen en hoge volumes. Bovendien bemoeilijkt de lage betrouwbaarheid van vaarschema's de terminalplanning: containers blijven langer staan, terwijl schepen vaak met grote ladingen binnenkomen. Daardoor stegen de gemiddelde dwell times tot 7 à 8 dagen, tegenover een normaal niveau van 5 dagen. Overvolle terminals vragen om meer containerbewegingen, wat personeel en materieel extra belast. Daarnaast zorgden nationale vakbondsacties voor bijkomende operationele druk.
© Port of Antwerp-Bruges
Hoewel de congestie en bijbehorende wachttijden voor schepen aan de waterzijde momenteel relatief beperkt blijven, is de situatie aan de landzijde van de terminals nijpend. Daarom is extra ruimte voor containerbehandeling noodzakelijk. Het ECA-project (Extra Containercapaciteit Antwerpen) zal hierin voorzien, met de aanleg van een nieuw dok en efficiënter gebruik van bestaande ruimte in de haven.
Bron: Port of Antwerp-Bruges