Op 10 juli, op de gebruikelijke datum, is het Spaanse Uvasdoce Fresh officieel haar druivenseizoen begonnen. "Dat is bijna twee weken later dan vorig jaar, toen we veel eerder begonnen", vertelt commercieel en marketingdirecteur Miriam Cutillas. "We beginnen nu met wat export en vanaf volgende week gaan we ook in Spanje leveren."
© Uvasdoce Fresh
Op dit moment oogst en vermarkt het bedrijf de vroege pitloze rassen Mojito Fresh en Candy Snaps. "De witte pitloze Mojito Fresh was vorig jaar nieuw. Hij is erg fris van smaak. Dit jaar exporteren we hem voor het eerst naar het Verenigd Koninkrijk, waar we afspraken hebben met drie supermarktketens", legt Miriam uit.
Ze benadrukt de hoge kwaliteit van de vroege druiven, ondanks een lastig jaar qua weersomstandigheden. "Dankzij precieze teelttechnieken, een controle van het aantal druiven per tros en strenge selectie hebben we nu uniforme vruchten met perfecte balans in zoetheid, bite en presentatie."
Voor dit jaar verwacht Uvasdoce meer dan 8 miljoen kilo druiven, een groei van 20% ten opzichte van vorig seizoen. "Tot 2030 blijven we gestaag groeien. Volgend jaar mikken we op 11 miljoen kilo en zullen we in de komende jaren richting 20 miljoen gaan. Dat komt vooral door de oplopende vraag", aldus Miriam.
Om dit te ondersteunen breiden ze de faciliteiten flink uit. Er zijn nu twee volledig geautomatiseerde en robotische verpakkingslijnen bijgekomen. "Daarmee verdubbelen we onze verpakkingscapaciteit. Zo werken we efficiënter, sneller en lossen we het tekort aan handjes op."
© Uvasdoce Fresh
Hoewel de druivenimport uit Egypte groeit, ziet Miriam dat niet als concurrentie, maar als extra aanbod. "Egypte richt zich op het vroege seizoen, terwijl wij in Spanje vaak de latere rassen telen. Zo vullen we elkaar aan."
2025 is een recordjaar voor de druivenconsumptie. "Tijdens het tegenseizoen konden we de vraag niet bijhouden, zo snel gingen de orders de deur uit. Het was het best lopende halfjaar dat ik me kan herinneren. En dat helpt om de stijgende kosten, zoals lonen en materiaal, op te vangen."
"Dit seizoen is niet alleen een uitdaging voor de teelt en de organisatie, maar ook een kans om te vernieuwen met frisse en smaakvolle druiven", voegt Miriam toe. Voor de aftrap van dit seizoen organiseert Uvasdoce een speciaal event op locatie. Daar zal het haar werk en nieuwe producten tonen. Klanten, partners en media zijn welkom.
Voor meer informatie:
Miriam Cutillas
Uvasdoce Fresh
Ctra. Monforte-Agost km. 6,9
Partida de las Norias n.º 188
03670 Monforte del Cid (Alicante) – Spanje
Tel: +34 965 620 125
[email protected]
www.uvasdoce.com