De druivenoogst bij het Zuid-Italiaanse bedrijf Agricoper is begonnen. "Op zaterdag 5 juli zijn we gestart met het plukken van de eerste rode pitloze rassen, zoals Ruby Rush. Maar het seizoen komt deze week pas echt op gang", vertelt sales- en marketingmanager Domenico Liturri. "We verwachten een beter seizoen dan vorig jaar. De ranken hangen vol en de kwaliteit van de druiven ziet er goed uit. We hebben dus hoge verwachtingen."
© Maria Luigia Brusco | AGF.nl
Vito, Domenico en Giuseppe Liturri van Agricoper op de Fruit Logistica 2025
Volgens Liturri zijn er duidelijke verschillen tussen vroege en late druivenrassen. "Tot begin augustus plukken we de vroege soorten. Die hebben iets kleinere druiven dan normaal, maar kleuren goed door. Voor de latere rassen, die we vanaf half augustus oogsten, ziet het er juist uitstekend uit. In de wijngaard zien we al mooie, gelijkmatige trossen met forse druiven."
Teelttechnisch gezien is Ruby Rush volgens Domenico Liturri een sterke plant. "De ruime plantafstand zorgt voor veel licht en dus voor een goede knopontwikkeling. Dit ras doet het bovendien goed op onze kalk- en kleigrond."
© Agricoper
Ruby Rush is inmiddels toe aan haar derde productiejaar bij Agricoper, en het tweede jaar van volledige afzet. Liturri: "De vraag groeit elk jaar. Omdat het de enige echt vroege rode pitloze druif is, kunnen we al in juli volle bak leveren. De druif heeft een mooie rode kleur, een zachte smaak en is bijzonder productief. Ideaal dus voor ons premiumsegment."
Ruby Rush wordt onder andere geëxporteerd naar Duitsland, Oostenrijk, België, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Oost-Europa en het Midden-Oosten. "De druif valt overal goed in de smaak, zowel bij supermarkten en discounters als op de groothandelsmarkten", aldus Liturri.
© Agricoper
Volgens Domenico Liturri verschuift de voorkeur van consumenten steeds meer richting pitloze druiven met een mild of tropisch aroma. "Waar vroeger muskaatsmaak populair was, zoeken mensen nu vooral naar knapperigheid en een subtiele zoetheid. Ook het uiterlijk speelt mee. De consument wil iets dat er aantrekkelijk uitziet. Daarom zien we steeds meer vraag naar originele verpakkingen en kleine porties, zoals punnets van 400 gram", besluit hij.
Voor meer informatie:
Domenico Liturri (salesmanager)Agricoper di G. Liturri s.r.l.
S.p. per Torre a Mare Km 2,5
70016 Noicattaro (Bari) – Italië
Tel: +39 (0)80 4780081
sales@agricoper.it
www.agricoper.it