Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mark Vernooij, Urfruit:

"Tevredenstellend perenseizoen, maar de uitdaging voor de sector is om de consumptie omhoog te krijgen"

Tholen - "Het perenseizoen 2024-2025 begon uitdagend. Hagelbuien en een lagere productie in grote delen van Europa, met name in België, zorgden voor onzekerheid bij de start. Toch wisten de afzetorganisaties – mede dankzij nauwe samenwerking met retailpartners – een groot deel van de oogst via de normale kanalen af te zetten", blikt Mark Vernooij van Urfruit terug. "Over het geheel genomen zijn de prijzen dit seizoen goed geweest. Telers met een volwaardige productie hebben daarvan uitstekend kunnen profiteren. Tegelijkertijd zien we dat met name telers in zuidelijke gebieden, waar de productie tegenviel, ondanks de hoge prijzen toch slechts een beperkte opbrengst per hectare hebben gerealiseerd."

"Tegen het einde van het seizoen was er hier en daar wat terughoudendheid voelbaar. De constante, relatief hoge prijsvorming wekte soms wantrouwen – ingegeven door de ervaring van vorig jaar én de dalende consumptie per hoofd van de bevolking. Die trend is in vrijwel heel Europa zichtbaar. Toch vielen de voorraden uiteindelijk mee: er zijn niet veel peren blijven liggen, en de slotprijzen waren opvallend goed. Met name de handelaren en afzetpartijen met voorraad konden hiervan profiteren. Voor sommigen betekende dit zelfs een gedeeltelijk herstel van verliezen uit het vorige seizoen", constateert Mark.

Werk maken van promotie, productbeleving en innovatie richting de consument
"Bij Urfruit zijn we tevreden met hoe het seizoen is verlopen. Ook dit jaar kunnen we de seizoenen weer mooi op elkaar laten aansluiten. Vrije handel is er momenteel nauwelijks; vrijwel alle peren zijn onderdeel van programma's. Toch hebben we als sector een duidelijke uitdaging: de consumptie van peren moet omhoog! Het is schrijnend om te zien hoe de perenconsumptie in België is gedaald van 4 kg per hoofd in 2014 naar slechts 1,8 kg in 2024. Een duidelijke oproep aan ons allen om werk te maken van promotie, productbeleving en innovatie richting de consument."

"Vooruitkijkend stemt de situatie in onze boomgaarden hoopvol. Het aantal vruchten aan de boom is goed; op enkele percelen zullen we moeten dunnen, maar over het algemeen zijn we vooral bezig met kwaliteitsdunning. Het fruit oogt sterk en gezond. Als het weer ons gunstig gezind blijft, verwachten we een goede start van het nieuwe seizoen", aldus Mark. "In week 31 starten we bij Urfruit met de eerste Corina-peren. Ze komen op een vrijwel lege markt – een totaal andere situatie dan vorig jaar. Wij kijken ernaar uit om het nieuwe seizoen te starten!"

Voor meer informatie:
Mark Vernooij
Urfruit
Marketing 45
6921 RE Duiven
Tel.: +31 (0)575 472 473
[email protected]
www.urfruit.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer