Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Start rond 27 juli verwacht op lege markt

"Kleinere oogst, maar grotere maten Corina peren"

Tholen - Met de start van de zomervakantie voor velen lijkt het nieuwe perenseizoen nog ver weg, maar toch nadert hij met rasse schreden. Op Interpera werden al vooruitblikken gegeven op het nieuwe perenseizoen in verschillende delen van Europa en voor de Corina peer, een vroege selectie van de Conference, staat de pluk al voor de deur. "We zullen dit jaar opnieuw vrij vroeg zijn met een verwachting van rond de 27 juli. Sommige telers plukken iets eerder en sommigen iets later, maar enkele dagen na de 27ste zullen de eerste Corina peren in de supermarkt liggen", zo vertelt Willy Dillen, dagelijks bestuurder van de Vereniging van Corina Producenten.

En het ziet er veelbelovend uit, zo stelt hij. "Het zal geen grote oogst worden met zo'n 2,1 miljoen kilo, maar de kwaliteit is toch uitstekend. Het zijn mooie gladde peren, waarbij bovendien de maten groot zijn dit jaar. Doordat het behang niet sterk was, valt de maat automatisch ook groter uit, wat voor de teler altijd interessant is. Corina is kleinvruchtig, dus iedereen is blij als de maat wat opschuift naar grotere, Conference-achtige, maten. De prijs wordt ook sterk bepaald door de maat. Het is natuurlijk nog even afwachten, want we moeten nog zo'n 3 weken. Er kan van alles gebeuren met het huidige klimaat. Dat hebben we vorig jaar ook gezien, maar we zijn op de goede weg."

Schone Conference markt
Goede verwachtingen voor het fruit zelf dus, maar de marktsituatie werkt ook mee. "De verwachting is namelijk dat de markt schoon zal zijn van de oude Conference oogst. We zitten met de Corina natuurlijk tussen de oude en nieuwe oogst, dus als de oude peren opgeruimd zijn, is het voor onze handelaren altijd makkelijker. Je weet dat supermarkten altijd in de verleiding zijn om voor Conference te kiezen als deze er zijn, maar dat die optie er niet is, helpt al. Toch moeten onze handelaren altijd op zoek naar retailers die dat beetje extra willen betalen voor een verse peer, recht van de boom. Dat lukt de laatste jaren toch vrij goed. We hebben ons kunnen positioneren bij de retail, die trouw blijven aan een verse peer."

De aangesloten distributeurs van de Corina blijven aankomend seizoen hetzelfde met Bel'Export, Koen Vanherck, Vergro, Devos Group en, het sinds vorig jaar aangesloten Urfruit. © Willy Dillen"Verschil is wel dat Devos en Wouters Fruit samengaan, waardoor we met Wouters Fruit toch wat nieuwe kanalen kunnen aanboren. Zij hebben klanten, die voorheen natuurlijk minder in beeld kwamen, maar trouw zijn aan Wouters. Dat is wel een versterking in onze afzet."

Plantstop
Wat betreft areaal verandert er, zoals de jaren hiervoor, weinig. "We hebben in de winter wel zo'n 8 hectare bij geplant, maar dat is allemaal ter vervanging van bomen die de afgelopen jaren weggevallen zijn voor gestopte telers of gerooide bomen. Dat is dit jaar weer op peil gebracht. Verder blijft er een plantstop van kracht. De handelaren geven namelijk aan dat ze met dit volume goed weg kunnen, dus met extra hectares bij planten creëer je vooral problemen voor jezelf. Zeker in jaren met grotere oogsten."

Of er dan ook gezocht wordt naar nieuwe markten voor de Corina? "Nee, die zijn vooralsnog niet nodig. De kleinere maten gaan al sinds jaar en dag naar het VK en Scandinavië, waarnaast de binnenlandse markten mooi de grotere maten afnemen. Dat is allemaal vrij goed in evenwicht. De uitdaging zit hem meer in om nog meer te werken met retail, die de meerwaarde van het verse product erkent en daarvoor wil betalen. Dat is belangrijk. Het is niet altijd makkelijk, omdat je soms kan verdrinken in de grote Conference markt, die het hele jaar door draait, maar dat is iets waar we ons op in moeten zetten."

Voor meer informatie:
Willy Dillen
+32 (0)494 46 94 87
[email protected]
www.corinapeer.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer