Tholen - Het kersenseizoen is bij Kersenbedrijf Jo & Monica Schaepkens in het Zuid-Limburgse Klimmen in volle gang. "De oogst hangt er goed bij. De opbrengsten zijn weliswaar niet overdreven hoog, maar dat willen we ook niet, want dan gaat het ten koste van de grootte", vertelt Jo Schaepkens. "De kwaliteit is dit jaar uitmuntend. We hebben in de maanden april, mei en juni veel zonuren gehad en dat proef je! De houdbaarheid is vele malen beter dan vorig jaar en de handel kan er daardoor makkelijk mee werken."
Vorig jaar zegde het teeltbedrijf haar lidmaatschap bij FruitMasters op om zich volledig te richten op de eigen verkoop. "Dat is ons goed bevallen, we willen minder afhankelijk zijn van de grillen van de markt. De afzet is nu mooi verdeeld tussen de huisverkoop en de kersen die naar de handel gaan. En de verkoop verloopt dit jaar lekker door. Ook de prijzen liggen op een goed niveau, de kleintjes worden rond de 8 euro per kilo verkocht, de hele dikke voor 11 euro."

Jo & Monica Schaepkens
Schaepkens teelt een kleine twintig rassen van het vroege tot het late seizoen. Uitbreiding van het areaal zit voorlopig niet in de planning. "We willen graag handhaven wat we nu hebben. Soms proberen we wel nieuwe rassen, maar daar zijn we wel wat voorzichtig mee geworden. Vaak worden er gouden bergen beloofd, maar blijken de nieuwe rassen toch niet veel beter te presteren dan de bestaande rassen."
De teler is positief gestemd over de kersenconsumptie. "De Limburgse kers wordt echt gewaardeerd om zijn smaak. Van diverse handelaren die we voorzien horen we dat ze het liefste de kersen van de lössgronden kopen vanwege de goede smaak." De grootste uitdaging zit 'm volgens Jo vooral in het middelenbeleid. "Dat blijft een heet hangijzer, want als we de Suzuki fruitvlieg niet meer mogen bestrijden, is het gedaan met de kersenteelt."

"Dat blijft bizar voor een probleem dat vanuit Azië deze kant op is gekomen en dat we zelf niet hebben veroorzaakt", vervolgt de teler, die de uitzending eerder deze maand bij Humberto afdoet als een groot kulverhaal. "Een enkeling stelt er vragen over. Maar gelukkig gebruiken nog genoeg mensen hun gezond verstand.''
Op 13 juli organiseert het bedrijf haar jaarlijkse kersenplukdag onder het concept all-you-can-eat, met tal van activiteiten, zoals een rondrit met de kersenpluktrein, kersenpitspugen, een streekproductenmarkt en activiteiten voor de kinderen.
Voor meer informatie:
Jo Schaepkens
Kersenbedrijf Jo & Monica Schaepkens
Klimmenderstraat 106 (pop-upstore)
6343 AE Klimmen
+31 (0)45-4051359
[email protected]
www.kersenbedrijfschaepkens.nl