Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BASF Vegetable Seeds

"Consumptie Galkia meloen met helft gestegen"

Tijdens de week van de meloen en watermeloen in Murcia presenteerden zaadhuizen hun nieuwste rassen. Ze lieten ook zien welke rassen favoriet zijn bij consumenten: vooral die meloenen die weer ouderwets lekker ruiken en smaken. Dat valt ook in de supermarkt op.

Neem bijvoorbeeld Galkia, een Galia meloen. Enrique Ballester, specialist in exportmeloenen bij BASF Vegetable Seeds: "Volgens een grote supermarktketen die met Galkia werkt, is de afzet spectaculair gestegen, maar liefst de helft meer ten opzichte van vorig jaar. Dat komt vooral door het aroma en de smaak. En het mooie is: de consument krijgt aan het begin én eind van het seizoen een goede meloen. Dat geeft vertrouwen, dus komen ze terug."

© Lydia González | AGF.nl

Hij schat dat er zo'n 2.300 hectare Galia meloen is aangeplant, waarvan ongeveer 40% Galkia. "Wij geloven dat kwaliteit de sleutel is. Mensen moeten bewust kiezen voor meloenen boven andere fruitsoorten. Als ze één keer teleurgesteld zijn, kopen ze de volgende keer iets anders. Smaak en geur zijn dus essentieel om terrein terug te winnen."

In Europa zijn Galia, Cantaloupe en de gele meloen het populairst. Ballester: "Hoewel er waarschijnlijk meer Galia geteeld wordt, wint de gele meloen terrein. Die is namelijk veel goedkoper te telen. Het is een sterke, robuuste plant. Als telers twijfelen over wat ze moeten planten, grijpen ze vaak naar de gele. Gaat de markt goed, dan verkoop je goed. Gaat het slecht, dan is de financiële schade nog te overzien."

Van Fashion tot Galkia en SunUp
BASF is ook de bedenker van de bekende Fashion watermeloen. "Fashion bestaat uit drie rassen, Galkia doet hetzelfde met twaalf Galia rassen. Meloen is namelijk gevoeliger voor veranderingen in plantdata. Wil je constante kwaliteit en opbrengst, dan heb je meer rassen nodig dan bij watermeloen."

Een ander project is SunUp, gericht op de Cantaloupe. "Net als bij Galkia willen we met SunUp een constante kwaliteit leveren, van mei tot september. We hebben al sterke rassen die lang meegaan, maar er is nog veel onderzoek nodig", zegt Ballester.

© Lydia González | AGF.nl

Voor de lang houdbare Cantaloupe zijn Thebes en Delphes opvallende namen. "Thebes heeft een grotere vruchtmaat en is ideaal voor kasteelt in Almería of vroege aanplant in de open lucht in Murcia. Delphes doet het goed bij buitenteelt vanaf maart, met een sterke groei en een goede interne kwaliteit."

"Aragorn, een Charentais meloen, is dé vroege meloen. Die plant je in februari. We zagen dat bestaande rassen vaak tegenvielen qua opbrengst, smaak en weerstand. Aragorn biedt goede productie, stevige interne kwaliteit en resistentie tegen meeldauw en bladluis. Ook is de houdbaarheid op de plant iets beter, wat het oogsten makkelijker maakt: je kunt om de dag snijden. Nieuw dit jaar is een ras in ontwikkeling, Cha012. Die is bedoeld voor maart en combineert plantkracht, resistenties en smaak."

© Lydia González | AGF.nl

Tot slot is er de Dino meloen, zo genoemd omdat hij doet denken aan een dinosaurus-ei, en dus kinderen aanspreekt. "Oorspronkelijk komt die uit Azië. De Brazilianen hebben 'm opgepikt, en inmiddels wordt hij ook in Murcia geteeld, zij het nog beperkt. In landen als het VK, Duitsland en Nederland is hij populair. In Spanje wordt de smaak gewaardeerd, maar ligt hij nog niet echt in de winkels. Onze eigen rassen, Mayan443 en Mayan510, leveren een hoge opbrengst en sterke planten, en we zijn nog bezig de resistenties te verbeteren", besluit Ballester.

Voor meer informatie:
Enrique Ballester (specialist exportmeloenen)
BASF Vegetable Seeds
Mob: +34 673 22 23 28 (Spanje)
[email protected]
www.basf.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer