Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eosta deelt inzichten over ketensamenwerking en biologische marktontwikkelingen

"Wij stimuleren samenwerkingen in Duitsland vanuit een ketenstrategie"

Tholen - Eosta werd in 1990 opgericht door CEO Volkert Engelsman en zijn studievriend Willem van Wijk. De naam Eosta is afgeleid van het Griekse "Eos", de godin van de dageraad. Het idee van de zonsopgang symboliseert hoe het bedrijf elke dag opnieuw zijn vorm vindt door twee werelden te verbinden: die van het maatschappelijk idealisme en die van het commercieel realisme. Eosta groeide in 35 jaar uit tot het internationale bedrijf dat het vandaag de dag is en vertegenwoordigt inmiddels meer dan duizend biologische en biologisch-dynamische telers op zes continenten, met afzet in heel Europa. Het hoofdkantoor is gevestigd in Waddinxveen. Duitsland is een belangrijke markt voor Eosta.

© EostaLinks Jeanine Someful-Wolthuis en rechts Emir Podgorica

We spreken in dat verband met Emir Podgorica, specialist Duitse retail, en Jeanine Somefun-Wolthuis, internationaal marketing- en duurzaamheidsmanager. Jeanine: "Sinds haar oprichting heeft Eosta zich ten doel gesteld om de maatschappelijke meerwaarde van biologische landbouw met de retailsector en de consumenten te delen. Daarin hebben we enorm veel ervaring en kennis opgedaan, wat zich vertaalt in representatieve data op het gebied van afzet en consumentengedrag."

Ketengericht
Samenwerken in de keten is het sleutelwoord, en voor Eosta een bewuste strategie: "Als pionier in ketengericht denken binnen de biologische sector heeft Eosta vanaf de start gewerkt aan een integrale benadering van duurzaamheid, met oog voor zowel mens als natuur." De keten zoals Eosta die typeert, bestaat uit vele schakels, waaronder producenten en telers, Eosta's inkoop- en verkoopteam, retail, natuurvoedingswinkels en consumenten – maar ook de overheid én maatschappelijke organisaties zoals IFOAM.

Waarom positioneren jullie ook de overheid en NGO's in die keten?
"Omdat de biologische ontwikkeling niet alleen aan de markt kan worden overgelaten. De Nederlandse overheid heeft bijvoorbeeld een Actieplan Biologisch ontwikkeld – een beleidskader dat zowel omschakeling als afzet stimuleert. Daarnaast zijn NGO's zoals IFOAM van groot belang: zij vormen een internationaal kennis- en netwerkplatform. Ze versterken onze lobby voor eerlijke ketens en helpen de sector in Duitsland en andere landen vooruit met data, standaarden en beleidsaanbevelingen. Voor Eosta is IFOAM een natuurlijke bondgenoot in het streven naar meer transparantie, eerlijke prijzen en duurzame landbouw wereldwijd."

© Eosta"Vanuit ons kantoor/bedrijf in Waddinxveen ondersteunen we de Duitse markt"

Kennisdeling
Emir Podgorica is specialist Duitse retail. Hij constateert dat Duitse retailers streven naar een stevigere groei van het biologische assortiment, maar dat leveringszekerheid daarbij als een risicofactor wordt gezien. "Dat is logisch," legt hij uit. "Leveringszekerheid en het garanderen van constante kwaliteit zijn onderdeel van het denkkader dat men gewend is vanuit de conventionele markt. De consument is aangeleerd dat wat vandaag in het schap ligt, er morgen ook ligt. Bij biologische producten ligt dat iets anders."

"Ook in de biologische sector is het streven uiteraard om betrouwbaar te leveren, maar de praktijk is weerbarstiger. Het gebruik van synthetische gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest is in de biologische landbouw uitgesloten, waardoor biologische telers veel afhankelijker zijn van het weer en natuurlijke omstandigheden. Daardoor kunnen beschikbaarheid en kwaliteit per periode verschillen. Dat vraagt om een andere manier van denken en plannen, zowel aan de inkoopkant als bij de consument."

"In Nederland heeft het ook lang geduurd voordat bijvoorbeeld PLUS supermarkten een deel van hun categorie structureel vervingen door een biologische variant, zonder de prijs te verhogen. Dat is echt een ferme stap."

In hoeverre kun jij met je collega's de Duitse retailer helpen bij dat proces?
Emir: "Wij kunnen hen bijvoorbeeld ondersteunen bij het verbreden van hun inkoopgremium, wat de uitbreiding van het biologische inkoopbeleid versnelt. Ook denken we mee over welke producten het meest geschikt zijn om conventionele varianten te vervangen – denk aan avocado's, limoenen en gember. Dankzij onze schaalgrootte en opgebouwde kennis en ervaring kunnen we bijdragen aan de productbeleving in de winkel, of helpen bij het uitrollen van een Fairtrade- of Living Wage-assortiment. Die kennis delen we graag, zeker gezien het feit dat Duitsland een nog veel ambitieuzere biologische doelstelling heeft dan Nederland."

Leveringszekerheid
Zoals eerder vastgesteld, zijn leveringszekerheid en het streven naar constante kwaliteit belangrijke aspecten. Emir: "Wij kopen onze producten wereldwijd in en zorgen er per categorie voor dat we meerdere producenten hebben. Dat is mede noodzakelijk omdat het wereldwijde aanbod van biologische producten aanzienlijk beperkter is dan dat van conventionele AGF."

© Eosta"We zorgen ervoor dat we leveringszekerheid kunnen garanderen"

"Mocht het door kortetermijn- of langetermijneffecten van klimatologische aard zo zijn dat we niet of minder kunnen leveren uit een bepaalde regio, dan kunnen we snel schakelen naar een ander gebied. Dat vereist niet alleen transparantie richting de teler, maar ook een voortdurende oriëntatie op deze ontwikkelingen. Tegelijkertijd blijven we altijd zoeken naar alternatieve telers als back-up. Daar investeren we veel tijd en geld in."

Beleid
Jeanine en Emir zijn positief over de intenties van beide landen. "Wij zijn optimistisch, omdat we zien dat het inkoopbeleid op retailniveau in Nederland daadwerkelijk aan het veranderen is. Voor Duitsland geldt dat het land, dankzij meer dan honderd jaar ervaring met biologische en biodynamische teelt en lokale afzet, de randvoorwaarden heeft weten te creëren om versnelling op retailniveau mogelijk te maken."

Ook IFOAM is positief. Ravi Prasad, Executive Director van IFOAM Organics International, zegt: "Wij zijn zeer tevreden over de coalitieovereenkomst. Het geeft een impuls aan de biologische veeteelt. De doelen die de Duitse overheid heeft gesteld, illustreren de motivatie om te streven naar een duurzame toekomst en een gezond voedselsysteem. De Duitse overheid erkent dat een biologisch systeem een haalbaar alternatief vormt voor het conventionele systeem. Wij zijn dan ook zeer bereid om de overheid op verschillende beleidsniveaus te ondersteunen."

In welke mate vormt het heimatgevoel, dat zo diepgeworteld zit in de Duitse cultuur een kans om te versnellen?
" Zoals ik de Duitse cultuur ken, lijkt mij dat zeker een belangrijke aanjager. Lokaal geproduceerd, regionale herkenning – dat biedt retailers kansen om hun merk en assortiment sterker te verankeren in de leefwereld van de consument, ook binnen grote ketenformules."

En jullie kunnen ze daarbij helpen?
"Jazeker, dat kunnen we, en dat doen we ook graag. Wij sluiten aan zodra het Europese seizoen afloopt en zorgen ervoor dat het biologische schap ook daarna aantrekkelijk, betrouwbaar en duurzaam gevuld blijft. Zo helpen we retailers om continuïteit en kwaliteit te waarborgen, het hele jaar door. Organisaties als IFOAM bieden waardevolle kennis en inzichten over de biologische sector, die we graag meenemen in onze samenwerking met retailers," zegt Emir tot slot.

Voor meer informatie:
Eosta
IJsermanweg 15
2742 KH Waddinxveen
Tel: +31 (0)180 635500
[email protected]
www.eosta.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer