Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uit de oude doos: Fruitagentuur Holland

In Primeur nummer 17 van 14 april 1989 een artikel over Fruitagentuur Holland uit Barendrecht. Directeur Henk Bouman vertelt over de handel in Zuid-Amerikaanse appelen en peren. Lees hier het hele artikel.

Uit de oude doos: Fruitagentuur Holland B.V., Barendrecht: Specialist in Zuid-Amerikaanse appelen en peren

In 1967 begon Henk Bouman, zoon van een Groningse fruitgrossier, een eigen grossierderij in Emmen in het noordoosten van Nederland. Al snel richtte hij zijn blik over de grenzen en zo werd in 1976 Fruitagentuur te Emmen opgericht. De naam Fruitagentuur herinnert aan de doelstelling van het bedrijf. Voor enkele buitenlandse afladers in Spanje, Italië en Frankrijk trad men als agent op. Henk Bouman kwam meer en meer tot de conclusie dat Emmen niet de juiste plaats voor Fruitagentuur was. Zo verkocht hij in 1981 de binnenlandse activiteiten aan Egro en verhuisde naar Barendrecht. Daar ontplooide hij zich als een allround importeur. In 1984 werd Fruitagencia Sudamerica Ltd in Chili opgericht, van waaruit de Zuid-Amerikaanse belangen behartigd worden. Sinds 1988 maakt Fruitagentuur deel uit van het Engelse concern Monarchy Foods.

© PrimeurDirecteur van Fruitagentuur B.V., Henk Bouman

Vestiging in Chili (Santiago)
In 1984 richtte Henk Bouman samen met een Chileen een bedrijf op in Santiago de Chile. Vanuit Santiago worden de contacten met de exporteurs gelegd en onderhouden hetgeen goede resultaten oplevert. Deze contacten worden niet alleen met de Chilenen onderhouden; Argentinië, Brazilië en Uruguay worden eveneens regelmatig bezocht. Zo houdt men de vinger aan de pols. De heer Bouman oordeelt dat de nauwe banden tussen exporteur en afnemers van het grootste belang zijn. Daarnaast heeft de vestiging een controlerende taak inzake de kwaliteit van het fruit en de verpakking. Op de vraag of ze in Santiago het hele jaar door hun werkzaamheden hebben, zegt Henk Bouman: "In november zijn we al druk doende met het zachtfruit uit Chili zoals kersen, nectarines, druiven, enz. In maart begint het appel- en perenseizoen. Daarna komt het citrusfruit uit Brazilië en Uruguay."

© PrimeurChileense peren

Wat de importen van appelen en peren betreft, ligt de nadruk nog steeds op Chili. Op de vraag waarom Fruitagentuur zelf importeert, terwijl er in Rotterdam genoeg aankomt, antwoordt Henk Bouman: "Ik ben van mening dat door de eigen importen het kanaal van producent naar consument nauwer is. We vertegenwoordigen hier eveneens een groep Europese producenten, zodat de rechtstreekse importen uit Chili en andere Zuid-Amerikaanse landen als een verbreding van het totale pakket gezien moet worden. Door deze wijze van zakendoen kan men de handel beter plannen en hiermee voldoen we aan de eisen die het grootwinkelbedrijf aan zijn leveranciers stelt."

© PrimeurFruitagentuur is ondergebracht in het World Fruit Center te Barendrecht

Geen kleine maten
Henk Bouman vindt het een nadeel dat er nog steeds kleine maten verscheept worden. Deze brengen hier de prijs niet op. "De belangstelling naar kleine maten wordt jaarlijks minder, waardoor het prijsverschil met de grote maten alsmaar groter wordt. Voor de maten 120er krijgt men ongeveer ƒ 3,00 per karton minder dan voor een 110er en soms is dit verschil nog groter. De exporteurs dienen onderling afspraken te maken dat de kleinste maat niet kleiner dan een 120er mag zijn. Zowel de exporteurs als de importeurs zullen er een beter eindresultaat door bereiken. Van de totale appelaanvoeren verwachten wij 350.000 tot 400.000 kartons waarvan circa 250.000 uit Chili. Hiervan behoort 60% tot de rode variëteiten en de rest is Granny Smith. We verwachten dit jaar een kleine miljoen colli fruit te importeren uit die landen. Naast de appelen zijn dit peren, druiven, zachtfruit en citrus. Er worden ook veel appelen uit Argentinië betrokken."

Fruitagentuur verwacht dit seizoen 150.000 colli appelen en peren te importeren. De groene, Argentijnse appelen brengen gemiddeld ƒ 2,00 3,00 meer op dan de Chileense. Van de Argentijnse appelen zal 50% uit groene en 50% uit rode appelen bestaan. Tot op heden exporteren Chili en Argentinië hoofdzakelijk de oude klassieke rassen.

"In de toekomst krijgen we ook de nieuwe variëteiten. Brazilië, Uruguay en Argentinië produceren al aardige hoeveelheden van het ras Gala en dit zal de komende jaren nog sterk toenemen. In Chili is men druk doende het nieuwste ras Breaburn te planten. Door deze nieuwe ontwikkelingen zal de voorsprong van Nieuw-Zeeland elk jaar kleiner worden."

© PrimeurOp kantoor: De heer Fijnheer, de heer Karseboom, de heer Wim Bezemer, de heer Geert van 't Hoff en geheel rechts de heer Georgos Misalakis

Especial, het eigen merk
"Door de goede relaties zijn we in staat met een eigen merk 'Especial' op de markt te komen. Alleen de beste appelen mogen onder deze naam verpakt worden. Enkele pakstations waarin we 100% vertrouwen hebben, verpakken deze appelen voor ons. Dit topmerk noteert hier hogere prijzen dan de andere Chileense appelen. Door met een topmerk aan de markt te komen, maken we tevens een vuist tegen de Nieuw-Zeelandse en de Kaapse appelen. Alleen de Chileense appelen worden nog onder dit merk verpakt. In een later stadium zullen we dit waarschijnlijk ook in Argentinië doen."

Bron: Primeur | 3e jaargang | nummer 17 | 14 april 1989

Gerelateerde artikelen → Zie meer